pondělí 18. srpna 2014

Jak jsem se zamilovala do knižní čtečky aneb recenze na Pocketbook 626 Touch Lux 2


Hodně dlouho jsem dumala, jestli mi stojí za to si koupit e-reader. Samozřejmě načtu toho kvanta, to tady můžete vidět. Ale taky jak vidíte na fotce, stále a hojně čtu hlavně fyzické papírové knihy. Jenomže taky dost často cestuji a tak jsem jednoho dne začala číst e-booky na iPadu. Až na to, že iPad je na všechno možné, jen ne vhodný na čtení knih. A tak čtečka zvítězila a dneska vám tady toho mého nového miláčka hezky prodrbu.



Kindle nebo Pocketbook?Dotykovou? Podsvícenou? Ano či ne? 
Jakou značku si vybrat. V tom jsem měla celkem rychle jasno. Kindle mi prostě není moc sympatický a za dobu čtení na iPadu jsem si zvykla na EPUB formáty, popřípadě PDF, takže Kindle byl ze hry celkem rychle.

Nad dotykovým displayem jsem neváhala ani vteřinu, i když toho teď trochu lituji, ale k tomu později. Jelikož jsem zvyklá na mobil i iPad, kde je dotyk samozřejmostí.

Podsvícení byla taky hned jasná volba, protože mám v pokoji docela tmu.

Na koho tedy padla volba? Po spoustě zkoumání jsem nakonec zvolila Pocketbook 626 Touch Lux 2. Cenově mi celkem vyhovovala, i s pouzdrem mě to stálo kolem 3500 kč, ale ceny se obchod od obchodu liší, ale vždycky je to přes ty tři tisíce. Tato čtečka totiž vyhovuje všem mým požadavkům. Tak si ji pojďme trochu rozebrat.

Podsvícení a dotykový display, funguje to?
2.obrázek - Tlačítko on/off, zásuvka na SD Kartu, konektor USB
Tady je v celé své kráse. Ze předu bílá, vzadu černá. Všeho všudy má zapínací tlačítko a pak jen ty čtyři, které vidíte na obrázku. První kolečko slouží jak návrat k základnímu menu, pak jsou zde šipky na otáčení stran a poslední čtvereček je na otvírání menu a knih, prostě takový enter. Ale tlačítka vůbec nemusíte používat, všechny tyto funkce jde ovládnout dotykem. O proti tabletu je ale dotyková reakce prostě hodně pomalejší, ale je to čtečka, ne tablet, tady to nevadí, při čtení to ničemu nevadí.

Jenomže v tom je i trochu kámen úrazu. Jelikož čtečka funguje na vykreslovací technologii e-ink, která nemá s normální dotykovým systémem u mobilů nebo tabletů nic společného, občas prostě nefunguje, tak jak by měla.

Tím, že se vždy celá stránka musí vykreslit a ještě tím, že na ni prstem klikáte, se občas stane, že čtečka napoprvé nereaguje. Jak kdyby toho na ní bylo moc. Ale mě se to většinou stává jen u jedné funkce. Pokud klikám z menu do knihovny a na knihu, funguje dotyk dobře, protože se překresluje celá strana. Jediný problém mám s tlačítkem na světlo.

Já nejsem žádný technik, beru to selským rozumem, ale myslím, že tady je problém v tom, že čtečka má vykreslenou jednu stranu a přes ni musí najednou vykreslit novou tabulku, jak vidíte na obrázku a tam bude asi problém. Dole na liště ta malá tečka, to je to místo, kde spouštíte tuto funkci a dost často se mi prostě stane, že se vlastně nic nestane. Ale jakmile se jednou dostanu do tabulky, vše je v pořádku a světlo je prostě bezva možnost.

Vypnete, zapnete podle potřeby. Jas si popřípadě nastavíte taky, jak vám bude vyhovovat. Já mám teď tady na všech fotkách podsvícení úplně vypnuté. Celkem je to čtení se světlem nebo bez jen o tom, jak si vám zrovna zvyknou oči. Ale mě to opravdu moc vyhovuje, večer se u mě číst bez světla prostě nedá. A nemám kde dát lampičku tak, aby mi svítila přímo na čtení.

Slovník, USB, zvýrazňování, písmo, Wi-Fi a jak se na tom vůbec čte?

Tahle čtečka obsahuje i zabudovaný slovník, vesměs je na bázi angličtiny. Je teda aj-čj a potom vždy angličtina a nějaký jiný jazyk. Čeština tady s jiným jazykem kromě angličtiny už konfrontovaná není. A jinak slovník mi zatím fungoval vždycky dobře a jelikož čtu na čtečce hodně v angličtině, je to vážně bezva rychlá pomůcka.

Wi-Fi jsem teda upřímně ještě nezkoušela, ale všude píší, že je poměrně pomalá. Já si teda osobně myslím, že wi-fi na čtečce je celkem na nic. Stejně když člověk nakupuje knihy, udělá to radši přes počítač, kde je to "bezpečnější", hlavně i kvůli tomu dotykovému systému. S myší se sice taky překliknete, ale přece jen je to riziko menší.

Zvýrazňování, záložky, změna písma, okrajů, řádků, to tady všechno je lehce dostupné. Prakticky všechno, co vás napadne, se tady dá nastavit, aby jste si text přetvořili k obrazu svému. 

A jak se na tom vůbec čte? Výborně. Čtečka velikostně odpovídá víceméně klasickému paperbacku. Na konci vás sem hodím přesné rozměry. Na obrázku jsem použila pro srovnání Zeměplochu, která snad ani jinak jak paperback neexistuje. 

Čtečka je tak akorát do ruky, je tenká a vzadu trochu zakulacená, takže krásně sedí. A hlavně je lehká. O proti mému tabletu je to jedna radost na ní číst e-booky. A jelikož jde o technologii e-ink, na slunci se neleskne. Dole na obrázku máte můj tablet iPad a vedle moji čtečku. iPad je rozsvícený a čtečka má světlo vypnuté a přesto je vidět mnohem lépe, protože nic neodráží. Na iPadu je jasně vidět, jak se leskne.


Výhoda v e-ink je, že čím víc slunce, přírodního světla, tím líp na to budete vidět. Přesný opak tabletu. Ten si třeba někde k rybníku nebo na pláž nevezmete. Je velký, těžký a neuvidíte na něm ani jedno písmeno. Za to čtečka se vleze do malé tašky, věřím, že chlapovi by se možná vlezla i do zadní kapsy kalhot a krásně na čtení uvidíte.

E-book vs. Papírová kniha (Obléknu si půlnoc, Zeměplocha)
Formáty? Epub, PDF, TXT a kolik že je tam místa?

Pocketbook podporuje obrovskou škálu formátů. Já sama vyzkoušela EPUB a PDF. EPUB funguje bez problému. PDF se špatně zobrazilo. Useklo mi to vždycky poslední řádek. Ale těžko říct, jestli to bylo knihou nebo čtečkou. Určitě je nejjednodušší používat EPUB, ale ve chvíli nouze se dá do čtečky dát opravdu skoro všechno. Tak či onak vždycky se konec konců dá všechno předělat do vyhovujícího formátu.

Update: Vyzkoušela jsem i formát docx, nebo-li wordový dokument a taky šel krásně zobrazit. Přijde mi, že si s ním čtečka poradila dokonce mnohem lépe než třeba s tím PDF.

A místa? Je ho tu na 4GB s možností SD karty, kterou si můžete přikoupit. To třeba takový Kindle Piperwhite nenabídne. Ale buďme upřímní, ty e-booky jsou tak maličké, že 4 GB vystačí na opravdu dlouho. Ale vědět, že kdyby náhodou jsem byla takový cvok, že bych ty 4 GB třeba naplnila, mám možnost si tam klidně přihodit dalších 32 GB i více přes kartu, ano, pomyšlení je to uklidňující. Na Kindle byste museli mazat. (Nějak mi to evokuje představu, jak házím knihu do ohněd :D brrr)

Suma sumárum...
Čtečka už prostě na mém nočním stolku chybět nemůže!
Já si tedy nemám prakticky na co stěžovat. Čtečka splnila moje očekávání do puntíku. Ten menší problém s dotykem u světla se dá přejít. Přece jen to není zas taková hrůza, nakonec to vždycky naskočí. Čte se mi prostě výborně. Má v knihovně už aspoň 100 knih. Ani s jednou jsem zatím neměla žádný problém. Dávám je tam pře USB z počítače, kam se se čtečkou lehce připojím přes kabel.

Na cesty jak dělaná. Všude se vleze. Na dlouhé čtení? Taky! Je tak lehoučká! Ani jednou mě z ní nebolela ruka a to je další fakt, krásně ji můžete držet jednou rukou. Pro ty, kdo rádi třeba popíjí nebo jedí pře čtení, je to jak dělané.

A navíc k ní mám to úžasné fialové pouzdro :D Miluju ji! A určitě doporučuji! Ale upozorňuji ty, co jsou zvyklý na tabletovou technologii, že to bude obrovská změna. Člověk si musí hlavně uvědomit, že tady jde jen a jen o čtení, nic víc. Hry tady hrát nebudete, i když je pravda ... :D hmm... že ve čtečce je Sudoku a Šachy. Sudoku už jsem hrála a je to bezva. A na internetové surfování to taky není stavěné. Je to prostě E-Reader nebo-li elektronická knižní čtečka! Takže čtěte, lidičky! Čtěte!!!


Info:
Displej: 6 palců E-Ink® Pearl HD 1024 x 758 pixelů, 212 dpi, integrované nasvícení, 16 odstínů šedi
Dotykový displej: Kapacitní multidotykové ovládání
Podsvícení: Ano, plynule regulovatelné z menu
Procesor: 1 GHz
Operační paměť: 256MB
Vnitřní kapacita: 4GB (velikost dostupné interní paměti se může lišit v závislosti na softwarové konfiguraci zařízení)
Baterie: Li-Ion, 3.7 v, 1500 mAh umožňuje až 8000 otočení strany bez použití nasvícení a WiFi
Bezdrátové spojení: Wi-Fi (802.11 b/g/n)
Připojení k počítači a nabíječce: Micro USB
Paměťové karty: Micro SD až 32 GB
Formáty knih: PDF, PDF (DRM), EPUB, EPUB(DRM), DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, PRC, TCR, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI, ACSM
Formáty obrázků: JPEG, BMP, PNG, TIFF
Doplňkové funkce: ReadRate, DropBox, Send-to-PocketBook, BookStore, webový prohlížeč, RSS čtečka, kalkulačka, kalendář,hry (šachy, pasiáns,sudoku, věže, Scribble), slovník
Materiál těla: Plast, povrch Soft Touch
Barva: Bílá, tmavě šedá
Rozměry: 174,4 х 114,6 х 8,3 mm
Hmotnost: 208 g

Stránky o produktu:



13 komentářů:

  1. Mám taky PB, sice jiný model, ale mobi mi to přehraje, u PDF se dá změnit ořezání okrajů a je to v pohodě, musíš si s tím trochu pohrát a vymazlit si to :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, teď na to koukám, že jsem se s tím mobi sekla. Opravdu přehraje i mobi. :) ... no já to PDF zkoušela nastavit, ale nějak se mi to nechtělo hnout, je možné, že byla chyba v knize a ne ve čtečce.

      Vymazat
  2. Mám taky Pocketbook, ale bezdotykovej a bez podsvícení. Chtěla jsem tehdy co možná nejlevnější čtečku, no. =D Dotykový ovládání mi ani omylem nechybí, s tlačítkama si vystačím víc než slušně (stejně je používám prakticky jen na vybrání knížky z menu a otáčení stránek), ale to podsvícení mi někdy docela chybí, to je fakt. =D Je fakt, že pdf občas dělá potíže, ale většinou si s tím jde docela pohrát, aby se ta knížka aspoň dala číst... =D Já čtečku nikdy nechtěla, ale co ji mám, nedám na ni dopustit... =D

    OdpovědětVymazat
  3. tak to jsi na tom uplne opacne nez ja :-P ja nedam na Kindle dopustit, s dotykovym displejem by me museli hodne premlouvat a podsviceny displej bych nechtela :-D ale docela by me zajimalo, jak to vecer sviti...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no já bych řekla, že to vypadá asi tak jako když si vezmeš stránku s textem a pod ni strčíš nějaký světlo :D nevypadá to totiž stejně jako třeba světlo tabletů, ale pro mě je to fakt neskutečná výhoda, přes den to mám ale vypnuté... a ten jas se dá nastavit na strašně moc, já sama využuju max. tak 30%, je to výborný, když nejde elektřina těch 100% :D

      Vymazat
  4. Já mám Kindle Paperwhite, dá se nastavit i to podsvícení, ale většinou ho nepoužívám. :) Musím říct, že je to docela fajn. Sice si ebooky nekupuju a mám tam asi 30 stažených knížek (ze kterých si tak pět až deset stejně nakonec koupím), ale čtečka je fakt skvělá záležitost. Hlavně když člověk leží v posteli na zádech a po pěti minutách zjišťuje, že mu pro změnu ještě neupadly ruce. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně :D hlavně to nebolení ruk, to je luxus :D

      Vymazat
  5. Tiež mám Pocketbook, ale bez podsvietenia a som s ním spokojná. :) Má už aj meno. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Chtěla by jsem se zeptat, zda se do čtečky dá dát i text ve formátu doc, prostě ten, který se dá vytvořit ve Wordu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyzkoušela jsem to a wordový formát mi tam šel. Já mám teda docx, ten novější word, ale myslím, že to vyjde nastejno.

      Vymazat
  7. Ahoj, vím, že asi nejsi odborník na čtečky, ale velmi mě zaujala tvoje recenze, protože je psaná poutavě a pěkně upřímně. Proto jsem se chtěla zeptat, jestli kdyby sis měla teď vybrat znovu knižní čtečku, jestli by si šla zase do PocketBooku Lux 2, nebo by si zvolila dražší model PocketBook Ultra 650? Je tam rozdíl něco přes 1K (jak kde v jakém obchodě).
    Dost teď řeším, jakou čtečku. Jsem pevně rozhodnutá, že čtečku užiju (sice mám radši fyzické knihy, ale nemám je kam dávat, takže čtečka je jasná volba), vím že chci podsvícenou čtečku a značku PocketBook. Dlouho jsem chtěla tu Lux 2, ale teď jsem objevila Ultru a mám děsný dilema :-)
    řekneš mi svůj názor, prosím?

    OdpovědětVymazat
  8. Já bych právě se zprovozněním nové PB Ultra 650 potřebovala pomoci. Ozve se mi někdo, kdo by mi poradil, nejlépe někde osobně, Dena
    denazbrnazavináčgmail.cézet

    OdpovědětVymazat
  9. Já mám kindle a jsem s ním spokojená. Mám zrovna tu která nepodporuje dotyk a musím si jej vynachválit, jelikož se mi jen tak sama od sebe nepřesune stránka.
    Babička má právě dotykovou verzi, tak jsem měla možnost vyzkoušet i tu, ale více mi vyhovuje ta kterou mám.

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!