neděle 23. března 2014

Nefertiti's Heart - A.W. Exley (Recenze)

Info: Nefertiti's Heart, A.W. Exley, série Artifact Hunters #1, 2013, Curiosity Quills Press, Historicko-romantický thriller, Steampunk, 280 str.

Píše se rok 1861 a Cara Devon se po letech strávených cestováním vrací do rodného Londýna, aby prodala vzácnou sbírku historických artefaktů, které po sobě zanechal její otec, Lord Devon, který zemřel za podivných okolností. Její plán se ale začne hatit, když dcery místních aristokratů začnou umírat na zlomené srdce a to doslova. V jejich hrudi vždy najdou vražený klíč. Vrah totiž pátrá po egyptské relikvii, která v sobě údajně nese nesmrtelnost.
Místní policie se začne domnívat, že existuje spojitost mezi Carou a vraždami. Brzo si to začne myslet i ona, když začne pátrat po diamantu Srdce Nefertiti, který její otec schoval někde v Londýně.
Jenže není jediná, kdo po artefaktech prahne a už vůbec by jí nenapadlo, že někdo prahne i po ní samotné. Do jejího života vstoupí Lord Lyons, známý svými kontakty s kriminálním podsvětím. A Cara bude muset přijít na to, o co mu vlastně jde. O ni, o artefakt, nebo jaký je vlastně jeho motiv? Bude se muset naučit komu skutečně věřit, dříve než stačí udělat osudovou chybu.

Srdce Nefertiti nás přivádí do historického Londýna se steampunkovým nádechem. Je to příběh, který nás pozvolna přenáší přes několikero žánrů. Milovníci historie, nadšenci steampunku, romantické duše i ti s detektivním či badatelským srdcem budou jásat. To vše tu najdete. A.W. Exley píše poutavým stylem, ne jednou jsem se přistihla, že čtu a čtu a nevnímám nic kolem sebe. V jedné chvíli stojíte v márnici a řešíte mrtvou dívku a její rozevřenou hruď, z toho pátráte po pravdě ohledně artefaktů a hned na to sedíte v kočárů poháněným kovovými koňmi a srdce vám lítá jak splašené, když se Lyons pokouší svést Caru.

Cara není jako ostatní dívky jejího věku. Do aristokratické slečinky má hodně daleko. Vše se změnilo, když ji jako 14-letou dívku její vlastní otec zaprodal. To jí nadobro zničilo pověst a tak se z Cary stala velice nezávislá a bojovná žena, která doslova kašle na pravidla smetánky a žije si jak se jí zlíbí. Na jednu stranu tím získala svobodu, na druhou v sobě nese trauma, které ji poutá. Já jsem si Caru vážně oblíbila. Prostě pravá hrdinka, která nepotřebuje zachraňovat, teda aspoň po většinu času. Přece jen která tatínkova holčička z 19. století umí boxovat? Nebo u sebe neustále nosí dvě pistole? Cara mi chvílemi připomínala kovbojku z divokého západu.
Docela zajímavý přídavek byl, že některé kapitoly začínali tím, co zrovna dělá vrah, když zrovna někoho vraždil, nebo přemýšlel, jak to udělat příště, aby to konečně vyšlo. Bylo to výborné zpestření. A taky jsem byla ráda, že nebylo všechno vyprávěno jen ze situací, kterých se účastní sama Cara, byť byla hlavní hrdinka. Občas jsem mohli pozorovat vyvíjení děje i v situacích, kde se objevovala místní policie a sem tam dokonce i něco málo z Lyonsem, u kterého jsem si hodně dlouho nebyla jistá, jestli to teda je hlavní padouch nebo zamilovaný hrdina.
Nic tady není průhledné. Rozhodně se tady nehraje na nevinnost hlavních hrdinů, že ti by přece ani mouchu nezabili. Hlavně Lyons není typický hlavní hrdina, vůdce místních kriminálníků, zároveň Lord místní smetánky. Je to zajímavá, tajemná postava. Ke Caře se výborně hodí. Jejich scény mě fascinovaly. Exley to sem tam i docela rozjela až na takový mírně erotický level.
Děj hezky odsýpá. Je zde akce, romantika, bádání, co vás prostě nepadne. Tak na 90% hezky vyváženo. Když už to vypadá, že se pomalu začínáte nudit, najednou búm a všechno je hned o kus dál. Jen ten konec mě trochu zklamal, ale tak co už. Trošku se to vymykalo Cařině povaze, ale i tak to bylo zajímavé. Na konci se totiž přidá i mystika a nadpřirozeno, které příběh zase posune o úroveň dál.
A co se týče angličtiny, knihu bych rozhodně nedoporučovala začínajícím nebo ne moc zkušeným čtenářům. Já jsem měla chvílemi docela problém. Ale jde hlavně spíše o slovíčka, než o gramatiku. Tím, že je to z jiného století, tak se zde objevují termíny, které se ve škole opravdu neučíte :D Tady je vážně lepší mít ten slovník po ruce. Ale přece jen nemusíte pochopit úplně každé slovo, abyste věděli o co go.
Exley rozhodně umí psát a já jsem moc ráda, že existuje pokračovaní Lovců artefaktů nazvané Hatshepsut´s Collar/ Hatshepsutův náhrdelník a Goodreads dokonce oznamuje na 2014 i třetí díl Nero´s Fiddle/Nerovi housle. Všechno to svědčí o dalších zajímavých historických artefaktech, které tady vůbec nejsou tím, čím se na první pohled zdají. Už se nemůžu dočkat.