středa 8. října 2014

Francouzština pro samouky... aneb jak jsem se začala učit francouzsky!

Salut! Comment ça va? ...Ano, ano, krásná francouzština. Alespoň pro mě. Už je to dávno, co mi učarovala, ale až před nedávnem jsem se konečně odhodlala se do ní pustit a naučit se ji. A jelikož jsem věčný samouk, rozhodla jsem se využít nějakou tu Francouzštinu pro samouky
Fragment nedávno vydal nové vydání stejnojmenné knihy, kterou daly dohromady Vlasta Borovanová a Petra Kameníková. A byl ochoten mi poskytnout recenzní výtisk, za to moc děkuji. Takže jsem se tuto učebnici rozhodla prozkoumat, něco se konečně naučit a ještě vám poreferovat, jestli se z této učebnice vlastně něco naučit dá. 




Je to poměrně malá kniha, paperback, má všeho všudy 224 str., kde je k učivu zahrnut i slovník a samozřejmě správná řešení cvičení. 
Není to učebnice, která vás naučí všechno. Ale poměrně slušnou zásobu slovíček vám dá a tu gramatiku nějakým způsobem taky ovládnete. Minimálně si určitě budete umět objednat v Paříži pravý croissant.
Od prvního momentu nás učením provází dvojice Isabelle a Christophe. Ti se nám postupně představují a společně i individuálně nás zavádějí do různých situací a nenásilnou formou nás se svými vlastními zkušenostmi ukazují, jak v které situaci francouzštinu použít.
Tato dvojice se projevuje určitým způsobem i při CD, které je součástí učebnice. Střídají se tam dva lidé, muž a žena. Takže nemusíme neustále poslouchat ten samý monotonní hlas. Audio je zde prakticky ke všemu. Gramatika, slovíčka, dialogy, články. Myslím, že se tahle část moc povedla. Hlasy jsou mi sympatické a je jím dobře rozumět a přitom se ani nijak moc nesnaží mluvit pomalu nebo to nějak ulehčovat výraznější výslovností. A výslovnost je u francouzštiny samozřejmě klíčová.
Co se týče vysvětlení gramatiky, jednotlivé lekce jsou poměrně dlouhé, ale ničemu to nevadí. Jen si je musíme pro svoji potřebu nejspíš více rozkouskovat. Nedáte jednu lekci naráz. Já jsem tak zvyklá se učit. Dát celou lekci a pak se k ní vracet a opakovat. Tady se to moc nedá. Chce to prostě rozpůlit.
Ale gramatika je zde tak akorát vysvětlená, nezahltí vás, ale trefně s příklady vše odhalí. Většinou je využita forma bodů. To mi vyhovuje. Nemám ráda rozsáhlá vysvětlení na půl strany. Stručné body jsou proto to pravé ořechové.
Ani slovíčky se vás nesnaží umučit. Je jich tam vždy na jednu stránku. A už se s nimi před tím potkáváme v prvotním rozhovoru nebo článku. Když si k tomu pustíte výslovnost, za chvíli je máte v hlavě. Já jsem s tím zatím neměla sebemenší problém.
Nechybí zde ani výpis užitečných frází. V každé lekci se jich pár najde a opět jsou použity i v nějakém dalším dialogu. Opakování, matka moudrosti. A přitom se nezačnete nudit.

Klikněte pro zvětšení! :)

Mně osobně učení z této učebnice vážně baví. Je mi sympatická, už jen proto, že to není obrovská bichle. Ale také se mi líbí ten styl, jakým je vytvořená. Barevně je navíc sladěná do odstínů francouzské vlajky, tabulky jsou na modrém pozadí, k tomu červené nápisy. Tak nějak pořád máte pocit, ať děláte, co děláte, že jde o Francii a její jazyk. I když třeba jen koukáte na obrázek. A Isabelle a Christophe se mi také moc líbí. 
Zatím jsem opravdu neobjevila nic, na co bych si mohla stěžovat. S takovouhle učebnicí mám určitě šanci se francouzsky obstojně naučit. Baví mě, netrápí mě, cvičení jsou tak akorát. Dialogy, články, gramatika. Vše mi hezky leze do hlavy, ani nevím jak.
Po druhé lekci mi dokonce už i nějaké ty francouzské písničky najednou dávaly větší smysl, když jsem si četla jejich texty. To mi ukázalo, že jsem na správné cestě. A moc mě to potěšilo. Dodalo mi to odvahu pokračovat. Na jaře snad konečně zavítám do Paříže, tak doufám, že do té doby moje jazykové schopnosti budou na lepší úrovni a dovedu se tak domluvit. S touto učebnicí je to podle mě opravdu možné.


Knihu si můžete objednat zde.


20 komentářů:

  1. fííha , tak to potom držím palce , ja by som sa na to asi nikdy nedal , neviem ani poriadne anglicky , nie to ešte francúzsky :D
    ja by som si mal zohnať nejakú učebnicu angličtiny, v škole som to mal na "háku" ...

    OdpovědětVymazat
  2. Oh mon Dieu, J'adore français.
    Učím se jí ve škole už od 7 třídy :) je to opravdu krásný jazyk, ale nejsem si jistá, že bych se jí sama dokázala sama naučit, je to poměrně složitý jazyk.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mě to ZATÍM těžké nepřipadá :D zatím no :D ... ale já umím španělsky a to mi trochu pomáhá :) a všechny jazyky jsem se víceméně učila sama, takže ani s tou fr to očividně nebude jinak :D

      Vymazat
  3. To je super, miluju učebnice. Maturovala jsem z FR, ale už nic neumím :-( Bonne nuit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no jo, maturita :D z té si taky pamatuju kulový :D

      Vymazat
  4. Wow, jsi dobrá! Já jsem se taky pokoušela učit francouzštinu, ale přišla mi moc těžká :-/ ale učebnice vypadá dost sympaticky, to zas jo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zatím dost nadšená :) a ta učebnice je opravdu sympatická. To taky dělá svoje.

      Vymazat
  5. Já o francouzštině přemýšlím a teď si mě k ní ještě více přitáhla. Rozhodně se na tu učebnici podívám a kdo ví? Třeba nakonec skončí u mě doma. :D Každopádně přemýšlím o kurzu pro začátečníky, který se mi v Tutoru naskytl zadarmo, ale stále váhám. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Merci, ça va bien! Já se francouzštinu učím už třetím rokem ve škole. Měla jsem k ní takový rozporuplný vztah a je to asi nejméně oblíbený jazyk, a nejtěžší, který se učím (a to je se Scots Gaelic a japonštinou dost co říct), ale je pravda, že jí mám čím dál radši, navíc se dostala i do ostatních jazyků, třeba holandštiny nebo italštiny, což mi dost usnadňuje učení.
    Učebnice vypadá fakt dobře, já používám On y va, která je taky dost dobrá, ale je pravda, že po grafické stránce je tahle o mnoho lehčí, možná se po ní podívám. :)

    Ps.: Ze začátku je to v pohodě. Pak přijdou nepravidelná slovesa, imparfait a kondicionál, dělivý člen... :D To je teprve výzva. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. o té On y va jsem taky slyšela, možná až se časem prokoušu touto, podívám se i co nabízejí jiné učebnice :) .... tak na nepravidelná slovesa jsem zvyklá z jiných jazyků a to ostatní také znám myslím, teda až na dělivý člen :D takže mě to asi zas až tak nemůže vyděsit. Kdybych neznala jiné románské jazyky, asi by mě z té francouzštiny trefilo :D

      Vymazat
  7. Tu parles français? Je parle français!
    Teď od září ji mám jako druhý jazyk na škole a hrozně mě to baví, i když jedeme hodně rychle a je to těžké, také přemýšlím, že si tuhle knížku pořídím, mám sice učebnici, ale ta je úplně celá francouzská, takže z toho se samostatně moc učit nejde. :D :) Je to krásný jazyk!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ji taky chtěla mít na střední jako druhý jazyk, ale kamarádky chtěly na němčinu a já nechtěla trhat partu :D tak jsem šla s nimi na němčinu, kterou bytostně nesnáším a po čtyřech letech neumím prakticky nic, hlavně, že jsem prolezla vždycky... takže si konečně po těch letech můžu dopřát tu francouzštinu :)

      Vymazat
  8. Niečo pre mňa! Od októbra som v Luxemburgu a nejaký čas tu pobudnem tak takisto začínam s francúzštinou :) Je to tu hrozne nevyhnutné a aj keď väčšina ľudí hovorí anglicky, vždy sa na Vás viac usmejú keď ich pozdravíte francúzsky :) Ovládam už španielčinu a s franinou sú si v mnohom podobné tak ti držím palce a pevné nervy :)

    LadyinBlack

    OdpovědětVymazat
  9. Ponúkame program Francúzština EXPRESS.
    Táto unikátna jazyková kuchárka pre samoukov je určená všetkým, ktorí sa chcú rýchlo naučit po francúzsky na začiatočníckej úrovni. Obsahuje viac ako 280 receptov, po ktorých aktívnom zvládnutí budete schopní dohovoriť sa, prečítať si jednoduché francúzske texty, získate základné znalosti gramatiky, aktívne zvládnete slovnú zásobu v rozsahu 1 600 slovíčok a fráz a naučíte sa správnu výslovnosť. Francúzština EXPRESS

    OdpovědětVymazat
  10. Kniha je k prdu.

    Zkus Memrise.com nebo Duolingo.com. Slušný je i Babbel.com, ale to už je placené.

    Pochopitelně kurzy jsou v angličtině, ale to snad už pro nikoho není problém...

    OdpovědětVymazat
  11. Kniha je k prdu.

    Zkus Memrise.com nebo Duolingo.com. Slušný je i Babbel.com, ale to už je placené.

    Pochopitelně kurzy jsou v angličtině, ale to snad už pro nikoho není problém...

    OdpovědětVymazat
  12. Já jsem se odhodlala, že se naučím francouzsky před asi týdnem, ale nějak na to pořád nemám čas...Díky za tip na učebnici, ve škole máme jen němčinu a angličtinu, zatímco jinde mají ruštinu, španělštinu nebo francouzsštinu. myfairfavourite.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  13. Skvělá je třeba mobilní aplikace Duolingo, nebo v případě, že to operavdu berete vážně, tak komplexní online kurz EasyLingo. Mrkněte na https://easylingo.cz/vanoce/francouzstina/?a_box=zfnwcm2m

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, bohužel knihu moc nemusím. Chci se zeptat, nemáte náhodou někdo zkušenosti s https://vsekolemcestovani.cz/radynacestu/nase-zkusenosti-s-easylingo-recenze/

    OdpovědětVymazat
  15. Nejlepší je letět do Francie a snažit se tam mluvit :)

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!