pondělí 24. března 2014

Město z kostí - Cassandra Clare (Recenze)

Info: Město z kostí/City of Bones, Cassandra Clare, Nástroje smrti #1, Knižní klub, 2013,Urban Fantasy, Paranormal Romance, 416 str.

Patnáctiletá Clary se jednoho večera rozhodne navštívit se svým nejlepším přítelem Simonem klub Pandemonium. Netuší, že v momentě, kdy překročí práh a spatří vraždu, se stane součástí světa Lovců stínů, bojovníků, kteří mají za úkol chránit svět před démony.
Její vlastní svět se jí záhy převrátí vzhůru nohama a na Clary se postupně začne snášet pravda o ní samotné. Kým vlastně je? Kdo byla její matka a kam zmizela? Jak je možné, že Clary najednou vidí věci, které dřív nemohla spatřit? Kde se najednou vzaly tyto podivné schopnosti? A budou jí spíše k užitku nebo ji vezmou rovnou cestou ke zničení?
Město z kostí je prvním dílem série Nástroje smrti, kde se míchá urban fantasy s paranormální romancí. Cassandra Clare vytvořila v městě New York úplně jiný, tajný svět, kde se démoni, upíři či vlkodlaci volně pohybují mezi obyčejnými "civily", jak jsou zde nazývání obyčejní smrtelníci, aniž by ti o nich měli sebemenší ponětí. Ale existuje dohoda a pravidla, kterých se tito tvorové musí držet. A právě to je ústředním poháněčem příběhu.

Clary se najednou ocitá ve světě, který je rozdělen na dva tábory, které mezi sebou udržují křehké příměří, aby se už nekonalo žádné krveprolití. Ale stejně tu existují další negativní proudy, které žádají po čistotě rodu lovců stínů. Žádní poloviční tvorové, což znamená žádní upíři, vlkodlaci ani jim podobní. Tento odboj či sektu vedl kdysi lovec stínů Valentýn, který je údajně mrtvý. Muž, kterého nejde jen tak přemoci, muž, který prahne po válce a k tomu potřebuje Pohár smrti. Ten je ale ztracen. A tak začíná honba za tím, kdo ho najde dřív, jestli Clary a její přátelé nebo Valentýnova sekta. Mír visí na tenké nitce a v každém okamžiku se může vše zvrtnout.
Město z kostí je velice akční příběh, kde se koná jedno odhalení za druhým, i když to zpočátku vypadá trochu pomalejší. Clary se snaží pochopit svět Lovců stínů a přitom poznává nové kamarády či "kamarády", další lovce stínů, kteří bydlí v New Yorku. Je zde Jace, Isabela a Alek, mladí lovci stínů, kteří nejprve vypadají jako dost nafoukaná partička, ale postupem času začnou ukazovat svoje pravé já. A nebudete se stačit divit. K tomu je tu Hodge se svým havranem Hugem, který řídí institut lovců stínů, Claryn kamarád Simon nebo třeba kocour Kostelník. Toho jsem si obzvlášť zamilovala a to je tam jen párkrát.
Svět, který vytvořila Cassandra Clare mě uchvátil od samého začátku a směr, jaký příběh nabral mě nestačil udivovat. Systém utajených měst, runy na kůži, celá plejáda nadpřirozených tvorů a k tomu akce, ironické až kousavé hlášky, zajímavé postavy a děj, který byl na začátku tak nejistý a rozvinul se v úžasné puzzle, které naše hrdiny opravdu stálo poskládat. Museli se dostat přes různé překážky, lži a tajemství a následná odhalení. Přiznávám, spoustu jsem toho vážně nečekala, skoro nic. O to víc jsem si to užila. Prakticky jsem se nenudila. Příběh měl prostě vše. Napětí, humor, flirt, tajemství a nadpřirozeno. Až na ten flirt, který já nevyžaduji téměř vůbec, měla tahle kniha, co se týče mě, naprosto všechno všechno, co potřebuji v dobrém městském fantasy příběhu. Občas jsem prostě zírala s otevřenou pusou.
Ne že by všechno bylo naprosto originální. To právě naopak, je zde hodně prvků, které už jsou staří známí, jako například, že Clary má zasunuté vzpomínky, na které si ne a ne vzpomenout a zrovna ty jsou klíčové. Ale i to, co nebylo zrovna originální, tam Cassandra vpasovala tak, že jsem si říkala "To jako fakt? Drsný!". Prostě jsem to nečekala. Tak mě některé věci překvapily, že mi bylo úplně jedno, že už jsem je někde viděla.
Zkrátka a jednoduše já si nemám na co stěžovat a nemůžu se dočkat pokračování. Pokud máte rádi urban fantasy a tak všeobecně nadpřirozené bytosti a láká vás představa, že existují věci, které naše oči jen tak nedokáží vidět, je Město z kostí to pravé pro vás.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!