středa 21. srpna 2013

Léčba koněm - Rupert Isaacson (Recenze)

Info: Léčba koněm/The horse boy, Rupert Isaacson, Portál, 2011, Příběh podle skutečných událostí, 352 str.

Rupert Isaacson se narodil v Londýně jihoafrické matce a otci ze Zimbabwe. Nyní žije v Texasu se svojí ženou Kristin a synem Rowanem. Milovník koní, profesionál v cvičení koní, zakládající ředitel nadace, která pomáhá ohroženým a vyhnaným domorodým kmenům opětovně získávat území vlastních předků. A právě o tomto všem rád píše a rád za tím cestuje. Napsal několik cestopisů, článků o cestování do novin a podobně.

Avšak když se mu narodí syn Rowan, vše je rázem postaveno na hlavu. Po nějaké době je malému chlapci diagnostikován autismus a jak Rupert tak Kristin se s tím těžko vyrovnávají. Pečování o syna je stojí spoustu sebezapření a obětování, které sice oddaně podstupují, ale které si přece jen vybírají svoji daň. Jednoho dne při procházce s Rowanem Rupert zjistí něco, co jim všem změní život, a hlavně malému Rowanovi. Na chlapce má neuvěřitelný vliv kůň, v tomto případě kobyla Betsy. Rowanův stav se tak začíná lepšit. A velmi brzo Rupert odhalí další pozitivní vliv na Rowanův stav a to jsou šamani.
Kristin, Rowan, Rupert

A právě zde se rodí nápad na cestu do Mongolska za šamany na koňském hřbetu. K tomu se Rupertovi povede získat smlouvu u nakladatelství ke knize, kde bude tématem právě tato cesta autistického chlapce za uzdravením na koni v Mongolsku a kterou právě teď už máme možnost číst.

Kniha je napsána v ich-formě, tedy v první osobě, celý příběh vypráví sám Rupert jako otec autistického chlapce se vším, co k tomu patří. Dokázal bravurně vystihnout veškeré pocity, smutek, radost, nervozitu. Vtáhne vás do všech situací tak dokonale, že s ním prožíváte každou naplno. Každý malý zázrak v Rowanově stavu zažíváte s úsměvem (občas i ta slza dojetí může ukápnout), stejně tak se děsíte a smutníte při každé regresi, či nebezpečné situaci.

Rowan a Rupert
V Rupertovi se spisovatel cestopisů nezapře. Příběh je protkán nádhernými popisy mongolské krajiny a jejich obyvatelů a zvyků. Krajina překrásná ale nebezpečná, nedovolí vám jediné zaváhání, či škobrtnutí. Občas je zabroušeno i trochu do historie Mongolska, jak na tom kdysi šamani byli, jak jim zakazovali jejich činnost. Také se zde objevují fotografie z jejich cesty.

Během čtení se setkáváme s poměrně málo postavy. Máme zde Ruperta, Kristin a Rowana, dále je tu velice příjemný mongolský tlumočník Tulga s jeho synem Tomóem a partička kameramanů, kteří skupinu doprovází při cestě, aby z toho mohl vzniknout dokument.

V knize každý kousek zapadá do perfektního puzzle.Mně osobně se kniha četla dobře, ale jelikož je spíš na bázi cestopisu, nevydržela jsem u ní v kuse moc dlouho. Musela jsem si čtení hodně rozkouskovat. Nečekejte velkou zápletka nebo nějak moc napínavý děj. Jde tu spíš o popsání Mongolska a jeho vlivu na Rowana, jsou zde popisy jeho stavu, popisy šamanských rituálů, jeho vztahy ke zvířatům, nejen ke koním.

Setkání se šamanem
Když jsem knihu dočetla a zavřela, usmívala jsem se a opět mě další příběh ujistil v tom, že příroda a zvířata mají velkou sílu a možná bychom jim měli znovu začít přikládat větší důležitost, než pořád jen všemožným lékařským procedurám, terapiím a chemickým prostředkům.

Doporučila bych ji rozhodně milovníkům koní, těm, kteří si rádi vyrazí do přírody a hlavně těm, co je zajímají vzdálené země, jejich zvyky, v tomto případě hlavně šamani. Každému kdo má zkušenost s autistickým dítětem, nebo se chce o tomto stavu něco dovědět a nemá zrovna náladu číst lékařské knihy. Každému, kdo věří na zázraky, byť sebemenší.

(Upozornění! - Komu se recenze zdála povědomá, nejspíš ji už četl na bookfanu, tam jsem ji psala původně, ale jelikož bookfan už dlouho není to, co býval, rozhodla jsem se ji zachránit, trochu poupravit a vložit sem.)