sobota 23. srpna 2014

Paní Hemingwayová - Naomi Wood (Recenze)

Info: Paní Hemingwayová/Mrs Hemingway, Naomi Wood, 2014, Metafora, Historická fikce, 280 str.

Hadley, Fife, Martha, Mary - čtyři jména, čtyři ženy ale jen jeden muž. Ernest Hemingway. Toto je příběh o slavném spisovateli a jeho čtyřech manželkách. Příběh jednoho života a přece tolika dalších.
Lásky, které se odehrávaly po celém světe. Francie, Kuba, Amerika, Anglie...
Zapomeňte na vše, co jste doposud věděli o Ernestovi Hemingwayovi a ponořte se společně s jeho čtyřmi ženami do příběhu nabitým fakty ale plujícím na vlnách fantazie. Vášeň, láska, nevěra, rozchod. Osud.

Naomi Wood je anglická spisovatelka, která se rozhodla připojit k několika dalším autorům, kteří začali popisovat tehdejší zlatou éru a životy spisovatelů. Pařížská manželka, Z jako Zelda nebo třeba Beautiful Fools: The Last Affair of Zelda and Scott Fitzgerald.
Byli slavní, byli přátelé a nevěděli, co si počít s životem. Tentokrát máme možnost nahlédnout do nitra všech čtyř manželek Hemingwayových.
Všechny tyto ženy poznáváme v momentě, kdy se jejich manželství s Ernestem blíží konci a to povětšinou proto, že je na obzoru nová paní Hemingwayová. Každá se s tím vypořádala po svém. Každá byla jedinečná. Ernest ale nikdy nebyl úplně spokojený ani s jednou.
Celý příběh se nám postupně odhaluje ve skládačce, každá manželka postupně přidává svoje kousky a tak se před námi nakonec ukazuje kompletní obraz tohoto milostného pětiúhelníku napříč čtyřmi dekádami. Naomi Wood skáče z roku do roku, z minulosti zpátky do dané přítomnosti a to velice lehkým stylem, který krásně plyne, nezadrhává ani nepřehání.
Trochu jsem se obávala, že tam třeba budou srdceryvné výlevy nebo hodně oslazené scény, když se objeví nová manželka na obzoru, ale opak je pravdou. Z paní Hemingwayové se vyklubal docela smutný příběh ale psán realisticky, konec konců ono se to určitým způsobem skutečně vše odehrálo.
Autorka z toho vykřesala přesně tu správnou dávku všech důležitých emocí, aniž by to nějak přepískla a utopila vás v slzách nebo ve vzdychání, ale zároveň dokázala výborně vplout do jejich duší a odhalit nám jejich jádro.
Všechny čtyři dámy byly moc zajímavé osobnosti. Ani jedna se nepodobala druhé. Každá si svůj osobní příběh prožila jinak.
Já jsem vždycky při dané paní Hemingwayové upřímně nesnášela tu, která měla nastoupit jako další, ale v momentě kdy se milenka proměnila na manželku a najednou jsem se s ní přinesla do momentu, kde i ona už je jen krůček od rozvodu, tak se mi stalo, že jsem se přistihla, že i z touto dámou soucítím a že je mi najednou sympatická. Zato Ernest mě rozčiloval čím dál víc. Slavný, neslavný, takového chlapa bych vážně nechtěla.
Tak či onak, Naomi Woodová dokázala krásně všechny čtyři manželky popsat a jejich příběhy vylíčit takovým způsobem, že i na pouhých 280 stranách dokázala vytvořit nádhernou knihu, smutnou ale dokonalou. A ani v jednom momentě jsem neměla pocit, že by tomu něco chybělo.
Moc ráda jsem se ponořila do jejich životů a poznala je trochu víc než jen ze zápisků u tety Wiki. Rozhodně knihu doporučuji. Ženám asi víc než mužům, ale věřím, že i ty by možná kniha mohla zaujmout. Přece jen neřeší se jen manželky, poznáváme taky Ernesta a v jedné dekádě je tu přítomná i válka, takže kniha toho má k nabídnutí opravdu hodně.
Kousek historie, kousek fikce, láska a osud propleteni v jedno. Výsledek - kniha, která rozhodně stojí za přečtení. Paní Hemingwayová.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.
Knihu si můžete koupit zde.


3 komentáře:

  1. Tenhle typ knížek mám poslední dobou nejraději. Není to poprvé, co o téhle knize slyším a moc se mi zamlouvá to, co jsi o ní napsala - historie, fikce, láska... propojení těchto tří témat mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  2. Hemingwaye nemam rada, ale tim se nenecham odradit od teto knizky :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správný postoj :D ... já Hemnigwaye jako spisovatele taky moc nemusím, ale myslím, že mít ho v oblibě rozhodně není podmínkou, aby si člověk Paní Hemingwayovou užil.

      Vymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!