pátek 13. listopadu 2015

Na západ od svobody - Thomas Engström (Recenze)

Info: Na západ od svobody/ Väster om friheten, Thomas Engström, Ludwig Licht #01, Jota, 2015, Thriller, 328 str,

V červenci roku 2011 jsou brutálně zavražděni tři Američani v Marrákeši. O několik dní později volá nějaká žena na americkou ambasádu v Berlíně s tím, že má informace k tragické události. Ty vedou k jednomu z nejhledanějších osob, kterou chtějí Američané dostat. A tak šéf berlínské pobočky CIA kontaktuje svého bývalého agenta Ludwiga Lichta, který má kořist vypátrat. A i když jeho život je momentálně v troskách, staré triky ještě nezapomněl a tak se vydává na stopu.
Na západ od svobody je thriller napsaný švédským autorem Thomasem Engströmem. Děj se odehrává v Berlíně v roce 2011. Celý příběh je rozvržen do pouhých šesti dnů. A nejenže je časově krátký, ale také psaný velice strohým stylem. Přesto ale autor dovedl vykreslit Berlín v deštivém létě, který příběhu přidal na pošmourné atmosféře.

Beznadějné léto, beznadějný život. Přesně takhle je na tom Ludwig Licht, náš hlavní hrdina. Člověk, který roky tajně bojoval jako špión, pohyboval se mezi Stasi a dnes se topí v dluzích a ve spoustě alkoholu. Staré triky se ale nezapomínají a tak ho povolává do "boje" šéf berlínské CIA, starý přítel, který potřebuje někoho, komu může skutečně věřit. A tak Ludwig dostává úkol a jeho život se na chvíli trochu sebere.
Všechno to zní hrozně dobře, anotace, popis postav, prostředí. Ale...bohužel je tu to velké ale. Autor se omezuje na krátké věty, které toho moc nesdělí. Dialogy jsou plytké, bez informací. Prostě vás hodí do vody a plavte, vy jako čtenář tedy musíte pochopit strašně moc věcí bez pomoci. Já jsem se od začátku v příběhu naprosto ztrácela. Celá ta dějová linka se CIA mi tam přišla jen jako vycpávka. Většinou jsme se někde potulovali s Ludwigem a litovali se.
Dost mi ani nesedělo, že Ludwig je taková ztracená existence, ale je mu svěřen takový úkol. Absolutně mi jeho povaha a činy neseděly. Samozřejmě těžko říct, jak na tom ve skutečnosti jsou tihle bývalí agenti a co je pro ně normální. Ale mně některé jeho činy přišly hodně přitažené, nebo spíš jeho následné reakce.
Trvalo mi skoro 3/4 knihy, než jsem vůbec pochopila, o co tam vlastně jde, kdo je kdo. Protože ze začátku to vypadá, že se bude řešit vražda těch Američanů v Maroku, ale to brzo přejde do pozadí a nastoupí tam kdosi, o kom nemáte ani páru, kdo to je. Jediné, co tam dovedete pochopit je, že je to hlavní padouch.
Knihu jsem nakonec přelouskala celou, dokonce i bez přeskakování, i když mě od poloviny vážně už moc nebavila. Snad jen když se tam objevila nějaká ta akční scéna, tak mě autor dovedl chytit. Sice chápu, že i když se příběh odehrává v Berlíně, tak je to vlastně psané autorem severské krimi, takže tam bylo víc litování a rozebírání zničeného nitra Ludwiga a nejen jeho, řekněme, že srdíčko si vyléval i šéf CIA, ale kdyby to aspoň dohromady všechno sedělo, tak ok. Ale ono nesedělo. Celé to bylo hrozně podivné.
Kdyby mi v konečném výsledku nebyli Ludwig a šéf CIA sympatičtí a občas mě nezaujal nějaký popis toho, jak fungují tajné služby a nechytla mě sem tam nějaká akční scéna, tak bych knihu prohodila oknem.
Strašně ráda bych vám teď napsala, že kniha nesedla jen mě z čistě osobních důvodů a že vy si tam něco najdete, ale nějak mě nenapadá, co by to mohlo být. Možná pokud opravdu nejste nároční čtenáři, ale opravdu vůbec nároční a chcete něco, kde vás autor nezahrne miliónem vět a popisů a zajímá vás CIA a vše kolem tajným akcí, tak možná vám kniha sedne. Možná tak. A třeba pochopíte, o co tam jde lépe než já. Těžko říct. Já jsem měla celou dobu pocit, že mi chybí hodně podstatné informace.
Na západ od svobody se tak u mě zařadil mezi něco vážně nepovedeného a jelikož mají být další díly s Ludwigem Lichtem v hlavní roli, tak já asi nebudu ta, která v sérii bude pokračovat.




Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji KNIHCENTRUM.cz
Knihu si můžete koupit zde.


1 komentář:

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!