čtvrtek 31. července 2014

Velká ryba - Daniel Wallace (Recenze)

Info: Velká ryba/Big Fish, Daniel Wallace, 2011, Argo, Román, 176 str.

William celý svůj život poslouchal od svého otce ty nejrůznější a mnohdy i pořádně šílené historky o jeho životě. Nyní musí čelit nejtěžšímu úkolu ve svém životě. Postavit se vedle smrtelné postele svého otce a doprovodit ho na druhý břeh. Jenomže jejich společný vztah nikdy nebyl nejlepší.
Než dojde k poslední otcovu výdechu, William se s ním ještě jednou ponoří do vzpomínek a historek, a přitom podnikne pokus o odhalení jádra otcovi osobnosti, která není jen tak obyčejná.
Podaří si Williamovi usmířit se s otcem, ještě než se mýtus a skutečnost navěky prolnou v jedno?
Velká ryba v originále vyšla už hodně dávno, přesněji v roce 1998, k nám se dostala teprve nedávno, když se ji rozhodlo vydat Argo. Útlá knížka, která nedoleze ani ke dvě stě stranám. Ale má za úkol podat velký příběh o Velké rybě v malém rybníku, která se rozhodla plavat v obrovském moři.

Název i podnázev hlásají velkou věc. A z počátku se to tak i jeví. Když jsem se do knihy začetla, fascinovala mě. Děj je rozdělen do dvou rovin - historky o Williamově otci a současnost, kde starý pán umírá a v posledních chvílí si neodpustí vtipy.
Právě rovina umírajícího otce se mi moc líbila. Rozhovory mezi Williamem a jeho tatínkem jsou moc hezké, často vtipné, někdy hlubokého významu, odsuzující i odpouštějící. A počátek života Edwarda Blooma, jak se otec jmenuje, je zahalen kouzelnými chvílemi, které Daniel Wallace skvěle podal. I to jak Edward vyrůstal, rozhodl se vydat do světa a ještě kousek dále. Tyto historky kolem těchto chvil se mi moc líbily, protože byly chvílemi až nadpřirozené.
Bohužel čím dále pokračoval Edwardův život, tím víc jeho příběh zapadával do obyčejných věcí. Kouzlo se vytratilo. A já se najednou ptala, kde že mají tu velkou rybu? Dokonce jsem se chvílemi i začala nudit.
Kouzlo se sice ke konci vrátilo, ale už to nebylo ono. Bylo příliš pozdě, aby si kniha u mě napravila reputaci. Knihám prostě často škodí, když dostanou nálepku. Tento příběh ji dostal. Vychvalovaná kniha, ohromný příběh, úžasný Edward Bloom. A já se pořád rozhlížela a rozhlížela, vyčkávala, a on nikdy nepřišel.
Velká ryba je rozhodně hezký příběh. O lidech, o jejich osudech, s příměsí mýtů a kouzel. Ale já jsem si bohužel z této knihy na zadek nesedla. Zpříjemnilo mi to pár večerů. Přišlo mi to jako takové nenáročné čtení. Ale abych v tom hledala nebo lépe řečeno našla něco velké, to se nestalo.
Pro mě to byl příjemný příběh, kde pokud člověk nemá velké očekávání, může najít krásnou knihu. Já jsem prostě měla pořád pocit, že mi něco uniká, potom co jsem viděla, jak na ni všichni křičí jen chválu.
Takže já bych ji ve výsledku doporučovala těm, kteří si chtějí užít lehčí četbu. Nebojte se, že by to bylo nějak srdce rvoucí protože Edward půlku knihy umírá. Kapesníky nebudete potřebovat. Sedněte si za deštivého dne a možná v knize najdete něco víc, než jsem našla já. Za zkoušku to stojí.




2 komentáře:

  1. Zní to docela zajímavě, ale téma je trochu ohrané, pokud tě kniha nijak nezasáhla, asi to není originálně zpracované, čímž nechci podstatu knihy zlehčovat, spíš vyjádřit, že po ní asi spíš nesáhnu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Poměrně zajímavá knížka! Film jsem viděla, poměrně se mi líbil, tak možná zkusím knížku. :)

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!