čtvrtek 16. března 2017

Duchové K2 - Mick Conefrey (Recenze)

Info: Duchové K2/The Ghost of K2, Mick Conefrey, Jota, 2016, Historie - Horolezectví, 368 str.

K2 je s 8611 metry téměř o dvě stě padesát metrů nižší než Mount Everest, ale co se obtížnosti výstupu týče, s přehledem svého slavnějšího soka předčí. Zabít se na ní můžete snadno jak při výstupu, tak při cestě dolů. Mike Conefrey přináší v této poutavé knize barvitý popis prvních pokusů o dosažení vrcholu i fascinující vhled do složitého dědictví jejího prvovýstupu. Začíná neúspěšnou snahou na drogách závislého okultisty Aleistera Crowleyho a mapuje historii, ve které hned několik velkých a úspěšných mužů propadlo kouzlu K2: od zámožného italského vévody Abruzzského přes revolučního průkopníka lezení ve Spojených státech Fritze Wiessnera, skvělého, ale osudem stíhaného expedičního vůdce Charlieho Houstona až po Achilla Compagnoniho a Lina Lacedelliho, dva Italy, kteří nakonec jako první stanuli na vrcholu.

Duchové K2 je poutavá kniha, která nám odhaluje minulý svět, kdy tato nebezpečná hora ještě nebyla ani jednou zdolána. Na vrchol nevystoupil žádný člověk. Byla to výzva velkých výšin. A komu nakonec prvenství patřilo?
Vše začíná v roce 1902 s Aleisterem Crowleyem, který si vysloužil pověst okultisty, který si zahrával s démony a prováděl šílené rituály. Zde ale měl ještě trochu jiné sny ale o nic méně šílené. Přece jenom vylézt na nejvíce nebezpečnou horu světa, to není jen tak, i když tehdejší představy o K2 byly značně podceněné.
Velké sny, podceněné přípravy, tehdy K2 každému připadala jako žádný problém a také velmi brzo narazili. Není potom divu, že trvalo dalších více jak 50 let, než konečně někdo stanul na vrcholu. A přesně celé toto období kniha zachycuje.
Začínáme s Aleisterem Crowleyem, pokračujeme legendárních Charliem Houstonem a Fritzem Weissnerem až k Arditu Desiovi a jeho italské výpravě. Jejich sny, přípravy, první pokusy, úspěchy a tragédie, rozmary počasí, rozmary lidského organizmu, neznalost následků pobytu v extrémních výškách. A také dychtivost, sobeckost, lítost, radost a nesmírný zármutek a hrůza kolem.
K2 - 8611 m.n.m.
Druhá největší hora světa
K2 je kniha plná zážitků všech těchto můžu a jejich společníků, které většinou byly napínavé k prasknutí. Kniha mě vtáhla a nepustila až do konce. To napětí a dychtivost, tak kdo se nakonec na horu dostane a kdo z hory už nikdy neodejde. I když jsou Duchové K2 historická cestopisná kniha, ne román, stejně to na vás působí, jako román. Nemáme tu sice žádné dialogy, ale stejně se to čte jedna radost.
Fandila jsem, smutnila jsem, radovala se, když se něco povedlo, bylo to, jako tam být s nimi a vše pozorovat z bezpečného místa. Někteří mi opravdu přirostli k srdci, některé jsem opravdu neměla ráda.
Co se mi na knize dalšího líbilo, je fakt, že autor čerpal ze soukromích sbírek v době, kdy knihu psal, ještě žijících horolezců, které potkáváme na stránkách této knihy, dělal s nimi a jejich příbuznými rozhovory. A také čerpal z deníků horolezců, které si psali při samotných výpravách a které se zachovaly i po letech. Takže opravdu čerpal ze zdrojů lidí, kteří tam na K2 v tom období 50 let dobývání K2 skutečně byli. O to víc je kniha skutečnější, o to víc na vás jako čtenáře doléhají situace, které se odehrávají.
K tomu se v knize objeví i dobové fotografie a různé mapky popisující K2. Takže další zajímavá třešinka, která knihu dotvoří.
Myslím, že kdo se zajímavá o výstupy v Himálaji a zajímá ho K2 a vůbec by se chtěl dozvědět, jak to vlastně bylo, když se o K2 teprve poprvé v historii pokoušeli, tak Duchové K2 jsou ta pravá kniha. Rozhodně nezklame. Já ji nemám co vytknout, hltala jsem stránku za stránku, a když jsem dočetla poslední stránku, hned jsem měla chuť na další knížku s podobným tématem a koukala jsem, co dalšího Mick Conefrey napsal, protože jeho styl mi opravdu sedí.
Takže s Duchové K2 rozhodně neváhejte. Nemusíte být ani znalci horolezectví, nemuseli jste předem už číst nějakou knihu na toto téma. Duchové K2 je ucelená kniha, které nic nechybí a prostě vás dostane a nepustí. Pozor! Knihy o horolezectví v Himálaji jsou návykové! ( už mám doma čtyři a rozhodně nejsem žádný horolezec)

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji KNIHCENTRUM.cz