pondělí 17. dubna 2017

Slib - Robert Crais (Knižní recenze)

Info: Slib/The Promise, Robert Crais, Metafora, 2016, 376 str., Detektivka

Elvis Cole, Joe Pike, Scott James a legendární policejní pes Maggie tentokrát pohromadě. Na stopě teroristů…
Když si soukromého detektiva Elvise Colea najme žena znepokojená zmizením své spolupracovnice, zavede ho pátrání ke zdánlivě obyčejnému rodinnému domku. V normálních domech se však obvykle neskrývají vraždící zločinci s hromadou výbušnin…
Ulice je vzápětí plná policistů a mezi nimi i Scott James se svým legendárním policejním psem Maggie, fenkou německého ovčáka obdařenou výjimečnou inteligencí. A pouze Scottovi se podaří zahlédnout prchajícího vraha. Zabiják má ale jedno pravidlo: Nikdy nenechávej svědka naživu.

Elvis Cole se náhle zdá policii podezřelý a jeho parťák Joe Pike mu přispěchá na pomoc. Scott a Maggie uniknou o vlásek smrti. A cesty této čtveřice se protnou. Společně se pouštějí do boje proti obchodníkům se zbraněmi a gangům s vazbami na teroristy. Sledovat stopu lží v pavučině, kde skoro nikdo není tím, za koho se vydává, je ale nesmírně těžké. A smrtelně nebezpečné.

Roberta Craise jsem objevila v jeho knize Podezřelý, kde se poprvé objevuje vlčák Maggie a policista Scott James, následně v dalších knihách jsem narazila na Elvise Cola a Joe Pike. A když jsem zjistila, že vyšla kniha, kde se tihle krimi hrdinové objevují společně v jednom příběhu, tak jsem nemohla jinak než si knihu přečíst. A jak to dopadlo?
Máme tu knihu plnou výbušnin, které ale nikdy nevybuchnou, což je trošku škoda. Armádní fenka Maggie je ale umí skvěle vyčuchat a společně se Scottem tu mají dějovou linku, kde jim jde někdo po krku. Ale kdo? Na druhé straně tu máme detektivka Cola a Joe Pike, kteří jsou dost netradiční dvojka, ale spolupracovat umí dokonale. Cole se snaží vyřešit případ, kde zmizela žena za podivných okolností a točí se kolem ní tolik tajemství, že Colovi bude chvíli trvat, než tomu přijde na kloub. Avšak i jeho linka s pátráním stojí za to. A když se pak všechno začne spojovat, vzniká z toho skvělá kniha ale ne dokonalá.
Slib je kniha spíše kriminální lidská než akční. Cole tu odhaluje tragédii, která nakonec způsobí lavinu hodně nebezpečných událostí. Někdy je čtení opravdu smutné. Ale pak zas na druhou stranu se objeví Maggie a všechno je zase úžasné. Kdo máte rádi psi, tak povinně.
Akce tu opravdu moc není, je to spíše detektivní práce, i když pár napínavých momentů se tu samozřejmě objeví, přece jen máme tu výbušniny a to opravdu hodně. A když se doberete až ke konci, tak to rozhodně stojí za to. Rozuzlení je moc dobré. Je zajímavé vidět, jak si autor pohrál s lidským faktorem, teroristy, výbušninami v americkém městě a jak pojal tragédii, která se odehrála daleko v armádě a nakonec to ovlivní tolik lidí.
Nehledejte tu ale žádné velké teroristické organizace, podivné, nebezpečné lidi plížící se kolem a jen čekající, až někde nastraží bombu. Terorismus tady tomu jen dává základní kostru příběhu a to co kolem autor postavil, nemá nic společného s tím, co si v dnešní době lidé představují. Jen to odstartuje tragédii jedné americké mámy, která se pak podle toho začne chovat. Ale o to je to zajímavější.
Takže pokud nevyžadujete střílečky, máte rádi geniální pejsky a detektivy, kteří mají všechno pěkně na háku, tak bych Slib být vámi určitě zkusila a pokud jste ještě nečetli Podezřelý (Recenze), kde se Scott a fenka Maggie objevují poprvé, určitě si ho přečtěte také, možná raději jako první, poté pochopíte více věcí kolem této dvojky. Zaručuji vám, že i Podezřelý stojí za to. Doufám, že se brzo dočkáme další knihy, kde fenka Maggie bude hrál roli, je totiž úžasná.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.