čtvrtek 17. dubna 2014

Hlasy chaosu - Leonard Rosen (Recenze)

Info: Hlasy chaosu/All Cry Chaos, Leonard Rosen, Henri Poincaré Mystery #1, 2014, Galatea, Thriller, 424 str.

Když se matematik James Fenster stane obětí výbuchu v jeho hotelovém pokoji, francouzský agent Interpolu Henri Poincaré dostane jeho případ na starost. Postarší inspektor začne vyšetřovat podivný případ, kde hlavní roli hraje matematika, fraktály, chaos. Vydává se na cestu až do vzdálené Ameriky, aby odhalil, co stálo James Fenstera život a kdo za tím vším stál. Zatímco doma ve Francii stále visí nad Poincarovou rodinou hrozba, kterou vyvolal doposud nedořešený případ genocidy, který měl Poincaré na starost.
Tragédie se ale přece jen odehraje a otřese Poincareho životem do základů. Inspektor ale najednou vidí, že je možné, že starý i nový případ mají pojítko, samotného Poincarého a možná i něco navíc. A tak se jeho vyšetření začíná ubírat novými směry, které jsou hnáni matematikou, teorií chaosu, šílenci ohlašujícími soudný den a jeho vlastní touhou po spravedlnosti, nebo snad  po pomstě?

Leonard Rosen, americký spisovatel, který se jednoho dne ponořil do teorie chaosu, vytvořil na základě svých objevů komplikovaný thriller, který si nejen zahrává s pohledem na svět a život kolem nás a na zásahy vědy do něj, ale také s osobními pocity a láskou k vlastní rodině. Hlasy chaosu totiž nejsou jen příběhem, který by měl nějaký počáteční zločin, nějakého toho šíleného vraha, který vraždí jednoho člověka za druhým a inspektora, který musí všemu přijít na kloub. Tato kniha představuje inteligentní thriller, který i přes absenci hromady mrtvol dovede zapříčinit zastavení vašeho krevního oběhu nebo-li ztuhne vám krev v žilách. A to hlavně proto, že Leonard Rosen si především zahrává s lidskou psychikou.
Henri Poincaré je vystaven neskutečnému náporu a obrovské tragédii, kterou sama ještě pořád těžko rozdýchávám. Následkem toho se nakonec zakousne do případu jak buldok a hlava nehlava tomu míní přijít na kloub. Mockrát mi ho bylo opravdu líto. Během čtení jsem normálně trpěla depresemi. Proto mi i knihu trvalo přečíst, protože jsem se k ní musela vždycky dokopat, věděla jsem, že to totiž se mnou zase půjde z kopce společně s Henrim. Ten je velice inteligentní a sympatický člověk, kromě agenta Interpolu, je taky milující manžel a rozmazlující dědeček. Prostě si ho oblíbíte. O to víc s ním potom trpíte.
Fraktál

Příběh toho obsahuje opravdu hodně. Kriminální zápletka, všemožné teorie, které pro jednou nemají základ v historických artefaktech ale v samotné matematice. Zároveň je zde přítomen soudný den, ve který věří náboženští fanatici, Vojáci vytržení. Ti stojí za spoustou bombových útoků. Je zde dokonce popsán i případ genocidy, který Henriho pronásleduje. Je toho tady velká spousta a upřímně čert aby se v tom vyznal. Ale nakonec má vše svoje opodstatnění.
Jediné, co jsem tady postrádala, bylo propracovanější pátrání v případu toho matematika, Jamese Fenstera. Poincaré sice pátral všude možně. Je zde z pátrání hodně situací. Převážně spousta výslechů. Ale nějak mi tu chyběly stopy. Dalo by se říct, že Henrimu vše tak nějak spadlo samo do klína. Tento případ nakonec přešel dosti do pozadí. Myslím, že se s ním dalo udělat mnohem víc. Takže pro ty, co máte rádi stopy a pátrání a napínavou akci, co se týče samotného vyšetřování, tady moji drazí ostrouháte.
Ale pokud hledáte zajímavé teorie o životě, máte rádi různé tragédie, zahrávání si s city a rádi pozorujete jak se lidí dostávají na konec svých sil a čeho jsou nakonec schopni, aby ochránili vlastní rodinu, je tahle kniha ta pravá pro vás.
Tato kniha určitě nesedne každému. Je zde totiž tolik prvků v jednom, že tenhle výsledný mišmaš se vlichotí jen některým. Já jsem se s knihou dost prala, ale nakonec se mi jeví jako opravdu dobře zpracovaná a zajímavá, co se týče celého zakomponování teorie chaosu a rodinných problémů do zápletky. A nakonec i případ s James Fensterem tam zapadl dobře. Je zde akce, emoce, teorie. Vážně, kdyby tady bylo o trochu lepší to vyšetřování, skákala bych radostí dva metry do výšky. Takhle jsem ale stejně pořád nakonec dost spokojená a určitě knihu doporučuji. Ale radím vám, vy citlivější obrňte se!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Galatea!
Knihu si můžete zakoupit zde