neděle 16. února 2014

Stallo - Stefan Spjut (Recenze)

Info: Stallo, Stefan Spjut, 2013, Host, Thriller, Fantasy, 520 str.

V roce 1978 v dalarnských lesích zmizí malý chlapec, po kterém se slehne zem. Jeho matka tvrdí, že ho unesl obr. O několik let později Gunnar Myrén vyfotografuje při svém výletu do divočiny medvěda, který na svém hřbetě nese podivnou malou postavičku nevysvětlitelného původu. V roce 2004 Susso Myrénová zakládá webovou stránku o trollech a skřítcích a snaží se vypátrat nějaký důkaz o jejich existenci. Když jí jednoho dne zavolá starší žena, která ji poví, že před svým domem viděla tajemné stvoření, které sledovala jejího čtyřletého vnuka, Susso nemá ponětí, do čeho se od toho dne ve skutečnosti zamotala.
Stefan Spjut je další ze švédských spisovatelů, s kterými se roztrhl pytel. A i když se příběh odehrává na spoustě sněhu, pro jednou se nejedná o klasickou švédskou detektivku. Máme tu sice zločin a ne jeden, podivné individua, prvky thrilleru... ale to co činí tuto knihu odlišnou je právě ta švédská mytologie, na které Stefan svůj příběh postavil. Věděli jste že trollové původně patří do severské mytologie a že to nejsou jenom obři nebo kamenná stvoření? V téhle knize se toho o nich dozvíte spoustu. Některé poznatky působí pohádkově, při jiných vám naběhne husí kůže. A přitom jsou dlouhou dobu trollové v knize jen záhadná stvoření na pozadí. Ale vždy když přijde jejich čas, je to prostě bomba.

Stallo je pozoruhodný příběh, který pluje napříč časem. Setkává se tu minulost s přítomností. A to vše hned z několik úhlů pohledu. Susso Myrénová , společně s pár souputníky, se musí vydat napříč celého Švédska, aby odhalila pravdu. Vedle toho tady máme ty únosce dětí, kteří toho mají hodně společného s trolly, právě přes ně, se toho spoustu dovíme. Něco je psané z třetí osoby, něco v ich-formě, máme tu jak minulý čas tak přítomný. A taky spoustu popisu. Děj nejprve pluje dost pomalu. Alespoň ale máme čas seznámit se s hlavními postavami. A všechny ty detaily mi nakonec přišly jako bezvadné dokreslování mého obrazu, přitom jak jsem četla. Trollové vyplouvají na povrch a vzápětí zase mizí. Ale nastane zlom a přijde akce. Stalo se to zrovna tak akorát v momentě, když mě to už začínalo nudit, všechny ty popisy a kde nic tu nic. Načasované až neuvěřitelně přesně. Jako kdyby autor dokonale věděl, kdy se to čtenáři zají a bude vyžadovat konečně nějakou tu akci a rozmotávání tajemství.
Celé to nakonec působilo jako puzzle. Když už se to konečně začalo osvětlovat, musela jsem se sice na chvíli zastavit a celé si to sestavit, je zde totiž trošku víc jmen, ale nakonec to všechno dávalo smysl a vážně se to povedlo. Opravdu nečekejte kopec hrůz a akce a vražd, ale i tak se obrňte, protože přesně takovéto momenty se tady objevují a to zrovna když je nečekáte, vyděsí vás nebo vám pohnou žaludkem a zase se vypaří. Jen to není jedna velká exploze, že úúúú a áááá a jéééé a no do háje v jednom kuse. Já si to ale o to víc užívala. Přišlo mi, že jsem i víc napnutá, jak jsem čekala, co se kdy stane a co to vůbec bude. Protože děj se tady moc předvídat navíc nedá. Aspoň mně se to nepovedlo.

Pozor, Troll!

A hned vám říkám, VÁM, kteří se děsíte TLUSTÝCH BICHLÍ! Tady si někdo totiž neváží stromečků. Kniha je tlustá, až odporně tlustá a velká, ne jednou jsem s ní musela zápolit, že jak si ji vlastně mám dát do ruk, ale ona přitom toho textu tolik nemá. Dala by se klidně vytisknout na polovinu stránek. Je tam strašně moc odrážek a text je vždy tak 5 cm od okraje.Navíc kapitoly jsou často poměrně krátké, takže někdy skončí po pěti řádcích na stránku a zase velký kus prázdného papíru. Tohle jsem vážně nepochopila. Jediné vysvětlení co mě nepadá, že ta kniha má být něco jako metafora :D že velká kniha=obři v příběhu. Leda tak.
Zkrátka a jednoduše, až na tu Big Size, je kniha pro mě naprosto dokonalá. Užila jsem si ji od první stránky do poslední. Válí se na pomezí žánrů mě velice blízkých. Co víc si přát než švédského autora, který stvořil knihu někde mezi fantasy a thrillerem. Dámy a pánové, já tleskám a jásám a rozhodně se do knihy někdy pustím ještě jednou. A doufám, že se od Stefana Spjuta dočkáme brzo něčeho dalšího. Rozhodně doporučuji!