sobota 2. ledna 2016

Moudré z nebe - Richard Skolek (Recenze)

Info: Moudré z nebe, Richard Skolek, 2015, Backstage Books, 98 str., Román

Moudré z nebe je sice krátká knížka, kterou, pokud máte dobrý den, přečtete na jedno posezení. Ale za to vám toho může hodně dát. Jedná se o takový deníček malého kluka z devadesátých let, odehrávající se v Brně. A jak už to u malých dětí bývá, jejich pohled na svět je jedinečný, často velice srandovní a někdy až podezřele hluboký.
Na 98 stran se vešla velká spousta zážitků a poznatků, které tento klučina na své cestě objevil. A když se malé dítě snaží pochopit dospělé, může to být někdy opravdu zajímavé. Sice často skáče sem tam a plete jedno přes druhé, ale tak nějak dokáže, že čtenáře chytne a nepustí.

Pro ty, kdo nemají rádi výrazy jako "vokno", "von", no prostě nespisovnou češtinu, tak ruce pryč. Těžko můžete čekat od malého kluka, že bude mluvit spisovně. A taky jsou tu dlouhá souvětí, kde mele jedno přes druhé.
Pro Brňáky je to ale opravdu super. Mě jako Brňačce mluva sedla a navíc to prostředí. Když Brno znáte a určitá zákoutí poznáváte, hezky to zpestří čtení. Není ale podmínka znát Brno, zas takové reálie to nejsou. Ale když se šli podívat ke Kapucínům, tak mi zatrnulo. Sama mám z té hrobky trauma ještě dnes, když mě tam jako malou vzali, týden jsem byla nemocná :D. Náš klučina to tady ale zvládl dobře. A to jsou přesně ty momenty, kde vás kniha opravdu sebere. Když můžete porovnávat vlastní vzpomínky, tak je to opravdu v některých případech úžasné. A nemusíte být rovnou z Brna. Jelikož jsme všichni jednou byli malé děti, určitě se tady každý aspoň jednou najde.
Moudré z nebe je prostě malá velká kniha, která vás pobaví. Určitě se zasmějete. Možná vám klučina trochu převrátí váš pohled na svět. Někdy prostě nebudete stačit žasnout, jak některé věci vidí děti a na co jsou schopní naletět, nebo jak jsou schopní si něco vysvětlit po svém. Občas vám bude z některých osudů i smutno. Navíc se všechno odehrává ke konci devadesátých let, takže vás tady nebude otravovat žádná dnešní moderní technika ani sociální sítě. A pokud jste v té době byli také malé děti, je to vážně skvělý bonus.
Styl psaní je jednoduchý, pokud vám nevadí ta nespisovná čeština. Krásně se to čte, nikde to nedrhne. Já jsem si to užívala. Bavila jsem se, smála se. Občas jsem si vzpomněla na Hrdý Budžes. Tak myslím, že pokud ten máte rádi, tak Moudré z nebe se vám bude také líbit. Kdo by to byl řekl, že překotné povídání malého kluka může být taková zábava. Jednohubka jak vyšitá a tak skvělá.




Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji autorovi.
Knihu si můžete koupit zde.

3 komentáře:

  1. Opravdu skvělá recenze! :) Knihu neznám, ale dost jsi mě nalákala :) Přidala jsem se k pravidelným čtenářům, protože mě tvůj blog moc zaujal. Určitě se zapoj do mojí GIVEAWAY, která běží na mém blogu :)
    http://my-ideallife.blogspot.cz/.../novorocni-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
  2. Tato kniha koukám teď "frčí"..:D Každopádně bohužel nic pro mě:).

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!