sobota 9. ledna 2016

Dračí posel - Rachel Hartman (Recenze)

Info: Dračí posel/Shadow Scale, Rachel Hartman, Serafína #2, Fragment, 2015, YA-Fantasy, 432 str.

Válka je na spadnutí. Draci se rozhodli porušit křehký mír a jdou do boje. Serafína se tak vydává na cestu, aby našla ostatní polodraky jako je ona sama, aby se společně pokusili vyvolat prastarou magii, která by je mohla ochránit. Brzo ale zjišťuje, že draci nejsou jediný problém. A že má před sebou možná většího nepřítele, než si myslela.
Podaří se Serafíně svoji cestu dokončit a porazit veškeré nástrahy? Zvládne zase přivést mezi lidi a draky mír?

Dračí posel je druhý díl série Serafína, kdy první díl Příběh draků (R) měl hodně úspěch, ale jako vždy vše, našel si i své odpůrce. Já jsem při prvním díle patřila do tábora nadšenců, při druhém díle se ale moje pozice změnila.
Serafína se vydává na cestu po světě, aby našla ostatní polodraky jako je ona sama. To mi přišlo jako příslib zábavy a dobrodružství. Baví mě cestovat s knižními hrdiny po vymyšlených světech a objevovat, poznávat kulturu, přírodu, jazyky. A už z té malé části světa, kterou jsme poznali v prvním díle, se dalo usoudit, že autorka bude mít i zbytek propracovaný. A měla. Jenomže...
Serafína cestuje kolem poloviny celé knihy a pokaždé, když někam přijede, se prakticky opakuje ten stejný scénář. Sice země, které navštěvuje, jsou rozhodně zajímavé, ale ten opakovaný děj, jak potká nového polodraka, získá ho na svoji stranu, nezíská, to za chvíli začne nudit. A když Serafína zrovna nepřesvědčuje draka nebo není na cestě, tak dumá sama nad sebou, jestli dělá správnou věc a to když se potom začne taky opakovat, tak vás to prostě přestane bavit a čekáte na spásu v podobě nějakého zvratu v ději.
Zvratů v ději ale moc nebylo, nic, co by zásadně změnilo běh příběhu, co by vás překvapilo. Když konečně docestovala, tak to bylo jednu chvíli opravdu zajímavé, nebudu prozrazovat, co se dělo, ale byla tam jedna etapa před návratem, kde jsem křičela radostné ANO! Konečně se děje něco zajímavého. Ale to dlouho nevydrželo.
Nebudu to tady dál rozpitvávat. Myslím, že to stačí, aby jste si udělali představu, jak to s dějem vypadá. Je to jak na houpačce. Začne nějaká etapa, chvíli vás baví, pak už trvá moc dlouho a nastane dlouhá éra nudy, pak začne jiná etapa a opakuje se to stejné. A co se týče konce. Nebudu samozřejmě spoilerovat, Hodně lidem se to nelíbilo, mě naopak konec celkem překvapil a přišel mi opravdu zajímavě udělaný. Rozhodně byl netradiční. Takže to u mě trochu napravilo knize reputaci, ale celkově už to moc nezachránilo.
Rozhodně bych Serafíninu sérii nezatracovala, první díl jsem milovala. Druhý byl spíše zklamání, ale pořád si myslím, že se najde hodně lidí, kterým se to bude líbit. Pokud jste nenáročný čtenář nebo opravdu mladý nezkušený čtenář, tak druhý díl se vám může líbit. Přece jen svět je úžasně vypracovaný, to se autorce povedlo, dala si záležet na detailech. To jí nemůžu upřít. Jen ne všechny nadchne směr, jakým se ubral druhý díl. A jsou tam draci, netradiční. Taky plus, no ne? Zas to nemůžeme vidět tak černě.
Není to vyloženě špatná kniha, nenutila mě přeskakovat pasáže. Ani chuť omlátit si ji o hlavu nebyla tak častá. Opravdu znám mnohem horší knihy. Hrozné, otřesné knihy. Tahle je jen trochu nešťastně uchopena.
Suma sumárum, Dračí posel mou maličkost spíše zklamal. Ale pořád můžu s klidným svědomím knihu označit za průměrové čtivo, které si určitě své čtenáře najde. Takže rozhodně bych knize dala šanci. Tohle je prostě jeden z těch příběhů, u kterých nemůžete ani trochu tušit předem, jestli zabere nebo ne. Jen protože mně se moc nelíbil, neznamená, že vám se taky nebude líbit.
Takže to zkuste, třeba vám děj sedne, přece jen potenciál v tom nápadu na děj určitě je, jen to uchopení není zrovna šťastné pro všechny.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.