úterý 27. ledna 2015

Pikový Jack - James Hankins (Recenze)

Info: Pikový Jack / Jack of Spades , James Hankins, Galatea, 2014, Thriller, 328 str.

John Spader byl ještě před dvěma lety detektivem hrdinou, který dostal za mříže šíleného sériového vraha. Ten se ale kvůli jednomu omylu dostal na svobodu a znovu zabíjel. Ze Spadera se tak stal Pikový Jack.
Město ale znovu začne ohrožovat další psychopat, který má podobnou techniku jako předešlý vrah. Využívá masku dětské postavy Galaxa a svoje oběti mučí odporným způsobem. Pikový Jack tentokrát nemíní zklamat, za jakoukoliv cenu chce Galaxa dostat. Podaří se mu to?
Pikový Jack pochází z pera James Hankinse, autora bestselleru Pouta, který rovněž loni vyšel u nakladatelství Galatea. Tentokrát ale autor značně přitvrdil. Kde ubral na ironickém humoru, tam přidal na drsnosti a nechutnosti, která se už lehce objevovala i v Poutech. Pikový Jack toho ale má, co se mučení týče, mnohem více k nabídnutí. Takže se obrňte, poteče krev!

Hned na začátku se potkáte s Galaxem a ukáže vám, co dokáže. Já jsem měla co dělat, abych knihu nezavřela a nedočetla. Osobně na takovéto zvrácenosti nejsem. Jenomže po zkušenosti s Pouty, která přečkala všechna moje očekávání, jsem rozhodně chtěla vědět, jak si autor vedl s dalším příběhem. Takže jsem se přemohla a pokračovala ve čtení. A narazila na detektiva Spadera.
Tento muž je rozhodně vynikající ve své práci, je prohnaný, dá na intuici a co se týče osobního života, ten má pořádně rozvrácený. Ale když se pustí do vyšetřování, tak to stojí za to. Rozhodně mi byl po celou dobu sympatický a fandila jsem mu, aby Galaxa chytil.
Bylo zajímavé pozorovat, jak se v takovýchto případech postupuje. Co všechno policie dělá. Takže o skutečné zatáhnutí do vyšetřování tady čtenář nemá nouze. Spader vesměs hraje sám za sebe, ale bez občasné pomoci nějakého kolegy nebo kamaráda by se jen těžko dostal, kam potřebuje. Ale jinak snad kromě samotného Galaxa, tady ostatní postavy moc rozvedené nejsou. Je to taková honička o čas mezi Spaderem a Galaxem.
A když se zase Galaxo začne činit, tak z toho stojí vlasy hrůzou. Mě se pokaždé obrátily nervy na ruby, když jsem si představila, čím si asi jeho oběti musely projít. Není tady sice nějaké systematické, dlouhé mučení, ale stejně je to síla. Pro slabší povahy to moc není. Mě to vzalo tak, že jsem několik dní zrovna v klidu spát nemohla a vždycky když jsem šla někde po domě, čekala jsem, kde na mě vyskočí maska Galaxa.
Co se týče stylu psaní, James Hankins hodně polevil v ironickém humoru, což mi přišlo jako velká škoda. Za to, jak už jsem zmiňovala, přitvrdil na surovosti a nechutnosti. Už v Poutech měl k takovým věcem lehký náběh, ale tady se vyřádil. Jinak je to ale pořád svižné čtení, které baví. Rozhodně upoutá vaši pozornost.
Je sice pravda, že tu nakonec zůstalo hodně nedotažených věcí. Já osobně bych je ráda odhalila, ale nejspíš to byl záměr autora, aby si udržel pozornost čtenářů i potom, co knihu dočetli. U mě se mu to rozhodně povedlo. Některé věci nechal úplně pod rouškou tajemství, jiné jen naznačil, nerozvedl. Co se týče ale samotné vraha, tam bych vážně ocenila trošku psychologického rozvedení. Přece jen, začít takhle ubližovat lidem, to není jen tak. Mě by vážně zajímalo, jak něco takového může v lidské mysli uzrát.
Ale James Hankins má očividně rád čistá fakta a styl akčních honiček. Tam mu psychologie asi moc nezapadá. I když věřím, že čtenáři by to opravdu ocenili. Tak či onak se mu ale Pikový Jack povedl, i když na úroveň Pout nesahá. Stejně ale stojí za přečtení. Je to zajímavý příběh s dobrou zápletkou, která je uchopena opravdu povedeně. Celé pátrání a konečné rozuzlení má co nabídnout. I když to není žádný literární zázrak.
Takže pokud máte rádi vyšetřování, vyšinuté jedince, spoustu krve a hru o čas, Pikový Jack by mohl být dobrou volbou. Za mě rozhodně ano a doufám, že se od autora dočkáme dalších děl a vroucně si budu přát, aby se vrátil ke svojí výtečné ironii a možná trochu ubral na krevních jednotkách.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Galatea.