středa 21. srpna 2013

Léčba koněm - Rupert Isaacson (Recenze)

Info: Léčba koněm/The horse boy, Rupert Isaacson, Portál, 2011, Příběh podle skutečných událostí, 352 str.

Rupert Isaacson se narodil v Londýně jihoafrické matce a otci ze Zimbabwe. Nyní žije v Texasu se svojí ženou Kristin a synem Rowanem. Milovník koní, profesionál v cvičení koní, zakládající ředitel nadace, která pomáhá ohroženým a vyhnaným domorodým kmenům opětovně získávat území vlastních předků. A právě o tomto všem rád píše a rád za tím cestuje. Napsal několik cestopisů, článků o cestování do novin a podobně.

Avšak když se mu narodí syn Rowan, vše je rázem postaveno na hlavu. Po nějaké době je malému chlapci diagnostikován autismus a jak Rupert tak Kristin se s tím těžko vyrovnávají. Pečování o syna je stojí spoustu sebezapření a obětování, které sice oddaně podstupují, ale které si přece jen vybírají svoji daň. Jednoho dne při procházce s Rowanem Rupert zjistí něco, co jim všem změní život, a hlavně malému Rowanovi. Na chlapce má neuvěřitelný vliv kůň, v tomto případě kobyla Betsy. Rowanův stav se tak začíná lepšit. A velmi brzo Rupert odhalí další pozitivní vliv na Rowanův stav a to jsou šamani.
Kristin, Rowan, Rupert

A právě zde se rodí nápad na cestu do Mongolska za šamany na koňském hřbetu. K tomu se Rupertovi povede získat smlouvu u nakladatelství ke knize, kde bude tématem právě tato cesta autistického chlapce za uzdravením na koni v Mongolsku a kterou právě teď už máme možnost číst.

Kniha je napsána v ich-formě, tedy v první osobě, celý příběh vypráví sám Rupert jako otec autistického chlapce se vším, co k tomu patří. Dokázal bravurně vystihnout veškeré pocity, smutek, radost, nervozitu. Vtáhne vás do všech situací tak dokonale, že s ním prožíváte každou naplno. Každý malý zázrak v Rowanově stavu zažíváte s úsměvem (občas i ta slza dojetí může ukápnout), stejně tak se děsíte a smutníte při každé regresi, či nebezpečné situaci.

Rowan a Rupert
V Rupertovi se spisovatel cestopisů nezapře. Příběh je protkán nádhernými popisy mongolské krajiny a jejich obyvatelů a zvyků. Krajina překrásná ale nebezpečná, nedovolí vám jediné zaváhání, či škobrtnutí. Občas je zabroušeno i trochu do historie Mongolska, jak na tom kdysi šamani byli, jak jim zakazovali jejich činnost. Také se zde objevují fotografie z jejich cesty.

Během čtení se setkáváme s poměrně málo postavy. Máme zde Ruperta, Kristin a Rowana, dále je tu velice příjemný mongolský tlumočník Tulga s jeho synem Tomóem a partička kameramanů, kteří skupinu doprovází při cestě, aby z toho mohl vzniknout dokument.

V knize každý kousek zapadá do perfektního puzzle.Mně osobně se kniha četla dobře, ale jelikož je spíš na bázi cestopisu, nevydržela jsem u ní v kuse moc dlouho. Musela jsem si čtení hodně rozkouskovat. Nečekejte velkou zápletka nebo nějak moc napínavý děj. Jde tu spíš o popsání Mongolska a jeho vlivu na Rowana, jsou zde popisy jeho stavu, popisy šamanských rituálů, jeho vztahy ke zvířatům, nejen ke koním.

Setkání se šamanem
Když jsem knihu dočetla a zavřela, usmívala jsem se a opět mě další příběh ujistil v tom, že příroda a zvířata mají velkou sílu a možná bychom jim měli znovu začít přikládat větší důležitost, než pořád jen všemožným lékařským procedurám, terapiím a chemickým prostředkům.

Doporučila bych ji rozhodně milovníkům koní, těm, kteří si rádi vyrazí do přírody a hlavně těm, co je zajímají vzdálené země, jejich zvyky, v tomto případě hlavně šamani. Každému kdo má zkušenost s autistickým dítětem, nebo se chce o tomto stavu něco dovědět a nemá zrovna náladu číst lékařské knihy. Každému, kdo věří na zázraky, byť sebemenší.

(Upozornění! - Komu se recenze zdála povědomá, nejspíš ji už četl na bookfanu, tam jsem ji psala původně, ale jelikož bookfan už dlouho není, rozhodla jsem se ji zachránit, trochu poupravit a vložit sem.)