středa 3. července 2013

Faktor Merde - Stephen Clarke (Recenze)

Info: Faktor Merde/The Merde Factor, Stephen Clarke, Plus, 2013, Humor, 288 str.

Paul West opět bojuje s francouzskou byrokracií, namyšlenými obchodníky a znovu se zaplétá do ženských sítí. Stephen Clarke nám přináší další pokračování tohoto mírně potrhlého angličana, který se protlouká životem ve Francii a neustále naráží na další a další výstřednosti Pařížanů a nejen jich.
Tentokrát opět žije v Paříži, stále vlastní čajovnu, stále je jeho spoluvlastníkem nabubřelý Jean-Marie a ten se stále snaží Paulovi znepříjemňovat život. A co teprve, když se začne kolem čajovny a ostatních míst, které Paul navštěvuje, objevovat tajemně jeho ex Alexa, že by ho snad špehovala? Přidejme k tomu jeho praštěného, jazyky komolícího kamaráda Jaka, mini byteček, kde sousedi podle všeho trpí tourettovým syndromem a pár nových osob ženského pohlaví a jak by řekla Paul, vznikne vám z toho pořádná dávka merde.
Jedná se již o pátý díl série Merde a jako vždy je založen na humorných hláškách, kterými autor nešetří. Ironické, strefující se poznámky nás provází celým příběhem a tím činí z knihy jeden velký záchvat smíchu, alespoň co se týče mé osoby, ale řekla bych, že opravdu nebudu jediná.
Co se týče děje, je velice poklidný, nenáročný. Pokud chcete udělit svým mozkovým buňkám dovolenou a jen se pobavit, Faktor Merde je to pravé pro vás. Zápletka není komplikovaná, jedná se prostě jen o pár problému, které Paula po cestě potkali, ale žádná životní tragédie. Kniha je opravdu spíše vystavěná na myšlenkách a poznámkách na adresu Francouzů. Osobně si myslím, že autor mohl děj zamotat trochu víc. Je to slabota.
Po písemné stránce je zde hodně jednolitého textu bez dialogu, kde nám Paul něco vypráví, ale čtou se lehce a rychle, dialogy jsou ve směs kratšího rázu. Dále každá kapitola začíná citátem, většinou nějakého slavného Francouze a k tomu kratší vtipná poznámka autora a poté je citát určitým způsobem zakomponován do děje té dané kapitoly. To je myslím dobré plus. Mě se ty citáty a trefné poznámky k nim velice líbili.
Když to celé shrnu, vznikla velice humorná knížka, sice se slabým dějem, ale ty hlášky to prostě vyváží. Nakonec mě ten děj ani nevadil, byla to příjemná oddechovka, u které jsem se velice nasmála. Když jsem ležela na pláží na lehátku a četla, musela jsem se opravdu krotit, abych nevybuchla. Nevím, co by si o mě ti Italové pomysleli, ještě navíc, když jsem tam a čtu knihu o Francii.
Opravdu doporučuji na to letní čtení někde u vody nebo na nějaké poklidné dovolené, kde se budete jen válet. Takže šup s Faktor Merde do kufru!