úterý 21. května 2013

Erin Morgenstern - Noční cirkus (Recenze)

Info: Noční cirkus/The Night Circus, Erin Morgenstern, Ikar, 2012, Fantasy-Román, 440 str.

Z ničeho nic se ve městě objeví tajemný cirkus, vyveden pouze v černé a bílé, otevírací doba po soumraku, ani o vteřinu dříve. Atrakce, které vás doslova očarují. Vítejte ve hře!
Marco a Celia jsou dvě malé nechtěné děti, které se dostanou do podivného světa, jsou zavlečeni do hry, která nemá pravidla a vítěz může být jen jeden. Jejich poručníci, lidé, kterým jsou kouzla a iluze víc než blízké, je spojí prstenem, který se jím propálí až pod kůži a od toho momentu už není návratu. Musí hrát. Celé dospívání se učí, aby byli nejlepší a mezitím se jím připravuje hrací plocha. Co jiného než cirkus by mohlo být dějištěm této hry plné magie, kouzel, iluzí, tajemství. Celá léta bojují mezi sebou aniž by se znali, až nakonec jednoho dne si odhalí svoji totožnost a vše se zkomplikuje. Zbývá se zeptat dokáže láska přežít iluzionistický souboj a být nakonec tím jediným a právoplatným vítězem?

Erin Morgenstern, americká spisovatelka, nám připravila příběh, který není zrovna založen na akci, ale zato je naprosto vystavěn na fantazii. Způsob, jakým vám popisuje iluze a všechny nápady, které Marco a Celia během děje zrealizují, fungování cirkusu, jednotlivé postavy a momenty, vás naprosto okouzlí a jediné, co si budete přát je, aby noční cirkus skutečně existoval, protože by to byla uchvatná podívání a když k tomu přidáte atmosféru konce 19.století, tím líp.
Kapitoly jsou poměrně krátké. Někdy jen dvě stránky. A každá kapitola začíná časovým údajem. A to je jedno velké mínus. Aspoň pro mě to bylo. Erin totiž skáče z roku do roku, z měsíce do měsíce, pořád sem tam. Sice se dá pochopit, že je to trochu nutnost, protože se tady odehrává několik dějových linek, které se časově spojí až na samém konci, celé to do sebe zapadá ale udržet pozornost a celé si to poskládat, je trochu obtížné. Občas se prostě ztratíte. Ale i kdyby jste ty časové údaje nesledovali, tak si nic hrozného nestane. O nic vyznamného nepřijdete, ale pokud máte dobrou pamět a dovedete tu časovou linku sledovat, tak se z toho stane zajímavé spestření. Zajímavé je taky to, že tu není jen samotné vyprávění příběhu, ale také je tu popisování návštěvy cirkusu z pohledu pouhého navštěvníka. Erin vám popisuje cestu a provází přímo vás čtenáře cirkusem a jeho atrakcemi, říká vám, co si máte představit, po čem kráčíte, jakou vůni byste tam a tam cítili, snaží se vás vtáhnout do vaší vlastní návštěvy cirkusu krok za krokem a funguje to.
Je tu spousta postav ale rozhodně ne tolik, abyste se v nich nevyznali a navíc jsou všechny do jedné velice tajuplné, každá má svůj vlastní talent a každá je jedním článkem z celku, aby cirkus fungoval. Někteří stáli u zrodu, někteří se v cirkuse narodili a někteří se do něj zamilovala při návštěvě. Erin zde dokonce vytvořila něco jako fanclub, skupinu lidí, kteří cirkus sledují všude, kde jezdí a aby se mezi sebou poznali,nosí něco červeného a nazívají se "Reveurs", v překladu snílci. Erin opravdu podchytila každý detail a vytvořila naprosto dokonale fungující cirkus se vším všudy.
Tak co? Zkusíte to taky? Třeba se z vás taky stane jeden z reveurs. Já mám jasno, kdyby takovýhle cirkus existoval, jsem jedna z nich.