středa 3. února 2016

Síla lidskosti - Daniel Goleman (Recenze)

Info: Síla lidskosti/A Force for Good, Daniel Goleman, Metafora, 2015, Duchovní nauka, 232 str.

Kniha Síla lidskosti vyšla při příležitosti 80.narozenin jeho svátosti 14.DalajlamyDaniel Goleman vytvořil knihu ve spolupráci s Dalajlamou, aby pomohl šířit jeho vizi na lepší svět, kde soucit je na prvním místě, jak už velí Buddhismus. Kniha poměrně krátká, ale obsahuje toho tolik.
Hned na začátku vás upozorním, že nesmíte čekat velká buddhistická moudra. Kniha není o praktikování nebo vůbec rozebírání buddhismus. Je spíše částečně o Dalajlamovi a jeho životě a zkušenostech a moudrech, pohledech na svět a různé situace. Častokrát v neuvěřitelném spojení s vědou, jejíž je Dalajlama velký fanoušek, i když to může znít divně. A také je kniha o spoustě dalších inspirujících lidech, které dokázali inspirovat i samotného Dalajlamu a snaží se vylepšit tento svět, kde chudoba a krutost jsou mnohdy spíše na prvním místě než soucit, o který se tento buddhistický duchovní vždy snaží. Kniha je o spoustě projektech a myšlenek. Jak už jsem zmiňovala, najdeme tu i různé vědce a vědecké projekty, které zaujali jeho svátost, protože pomohli lidstvu vylepšit naše prostředí a podmínky k životu. Také zde najdeme spoustu filantropů. Různé životní těžké příběhy, které nakonec vyústily v něco dobrého.

Samozřejmě by to nešlo, aby se tam ten buddhismus nepromítl. Jeho moudrost tady je, ale pokud jste třeba fandy Davida Michieho a jeho knih, tak tady nic podobného nenajdete. Tohle není příběh. Ani kniha o buddhismus. Řekla bych, že ve výsledku je to kniha i hodně odborná. Autor zde často používá hodně odborné názvy, které normálním lidem nic neřeknou. Rozhodně je nepoužíváte v běžné konverzaci. Takže se občas můžete i ztrácet trochu a zoufale toužit po slovníku odborných slov. Ale není to zas až tak časté. Nemusíte být génius, aby jste rozuměli, o čem autor píše.
I přes hutný obsah je kniha velice dobré čtivo. Je neskutečně zajímavá, inspirující. Dozvíme se zase něco více o Dalajlamovi a jeho názorech a to na velice zajímavá témata. Opravdu se tady pohybujeme všude možně. Od vědeckých pokusů přes ekonomiku k vzdělání a zpátky k válce. K tomu se tady promítne i trochu život Dalajlamy, dozvíte se něco málo, o tom jak kdysi musel prchnout z Tibetu do Indie, když začala okupace. Taky trochu z jeho dětství se zde promítne.
Opravdu na to, že kniha má nějakých 200 stran, je tady toho hodně. Ale jak říkám, je to vážně moc zajímavé. Sice si z toho nakonec možná nebudete mnoho pamatovat, protože těch projektů a lidí je tam opravdu hodně, ale pokud vám v hlavě uvázne společná myšlenka, která to všechno pojí a tou je soucit, pak je to moc dobře a kniha ten hlavní důvod splnila.
Mně se kniha líbila, sice to bylo úplně něco jiného, než jsem čekala, ale bylo to, zase se opakuji, opravdu zajímavé. Když tohle slovo to prostě vystihuje. Dozvěděla jsem se spoustu věcí, které by mě ani ve snu nenapadly, že se na světě dějí. Všichni ti inspirující lidé. Bylo to neskutečné. Opravdu jsem měla po dočtení chuť jít se hned zapojit do nějaké humanitární akce.
Takže pokud jste zvídavý, zajímáte se o svět a dění kolem a máte rádi Dalajlamu, tak rozhodně neváhejte a pusťte se do Síly lidskosti. Dostála svému jménu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.