neděle 4. ledna 2015

Rozluštěno - Mai Jia (Recenze)

Info: Rozluštěno/Decoded, Mai Jia, 2014, Jota, Thriller, 408 str.

T´inčen Žung se stal nejspíš jedním z nejlepších kryptologů, jakých kdy svět měl. Tento nadmíru inteligentní matematický zázrak s autistickými rysy jednoho dne padne do oka tajné čínské službě a dostane za úkol v největším utajení rozluštit slavnou šifru Nachová.
Za přítomnosti historických a politických situací 20. století se tak odehrává příběh, kdy se jeden talentovaný chlapec zaplete do špionážní sítě tak spletené, že z ní možná nevyvázne se zdravou myslí.
Rozluštěno je román čínského autora, který vystupuje pod pseudonymem Mai Jia. Za sebou má slavnou kariéru, ale do západního světa udělal díru teprve nedávno, když tento román byl poprvé přeložen do angličtiny a následně do spousty dalších jazyků.
Jedná se o velice komplexní knihu, která rozbíjí tradiční styl špionážních thrillerů. Nese v sobě prvky historického románu, rodinné ságy, psychologických úvah a samozřejmě svět tajné čínské služby.

Rozhodně nečekejte příběh, kde na vás bude vyskakovat akce za akcí, šílené konspirace, komplikované vědecké luštění a následné závěry. Rozluštěno je kniha, která velice hutným způsobem popisuje život T´inčena Žunga, nechtěného chlapce, který dostal do vínku obrovský matematický talent. Začíná dokonce několik generací před narozením tohoto génia, vypráví příběh rodiny Žungových až k narození T´inčena a následně konečně začne taky odhalovat jeho život a jak se vlastně stalo, že se dostal ke kryptologii a Nachové šifře.
Celá historie je nám předkládaná neznámým vypravěčem, který jezdí po Číně a snaží se poskládat  T´inčenův život s co nejvíce detaily. Tak máme možnost vyslechnout rozhovory s T´inčenovými příbuznými, jeho spolupracovníky, přečíst si dopisy, kousky tajného deníku a další různé záznamy, které dohromady tvoří životní příběh T´inčena.
Právě proto je příběh tak náročný. Měla jsem celou dobu pocit, jak kdybych se hodně přejedla. Mai Jia totiž téměř vůbec nepoužívá dialogy. Takže za víc jak 400 stran jste už opravdu přehlceni souvislým textem. Naštěstí je příběh T´inčena skutečně zajímavý. Moc jsem si pořád přála ho víc a víc poznat a hlavně se dozvědět, jak to s ním dopadlo. A všechny postavy, které vypravěči pomáhaly jeho život odhalit, byly svým způsobem také velice originální osoby a jejich menší příběhy, které si sem našly cestu, stály taky za to.
Historické události sice příběh dokreslují, ale je jich tu málo. Žádné rozsáhlé popisy dějin. Stejně tak je to s přítomností matematiky, které jsem se dost obávala, protože jí vůbec nerozumím. Autor měl občas tendenci nějaký ten příklad nastínit, ale to jen na počátku a nevadilo, když jste jako já pár řádků přeskočili, protože mě opravdu že x se rovná a a plus b nic neřekne. Pro matematiky je to ale určitě příjemné zpestření. Více se tam později objevuje kryptologie. Dozvíme se hodně věcí, jak tato věda vlastně funguje, ale opět nás autor nezahltí fakty. A aby toho nebylo málo, psychologie a různé metafory a pověry čínského světa se tu k té čistě vědecké části také připojí a vznikne z toho opravdu skvostný mix.
Rozluštěno je zvláštní příběh, který vás na jednu stranu vtáhne do děje, ale na druhou stranu vše udržuje na povrchu. Měla jsem pořád pocit, že mi T´inčen uniká mezi prsty, jen málokdy byl skutečně osobně přítomen ve vyprávění. To ale dodávalo ději na tajemnu. Stejně jako tehdejší situace podléhaly naprostému utajení, stejné utajení se při čtení pořád vznáší nad T´inčenem a jeho životním příběhem.
Mai Jia vytvořil opravdu podivnou knihu, která je tak neskutečně přeplněná slovy, jenomže jsou to slova, která přináší úžasný příběh, který se vymyká klasickým thrillerům a určitě stojí za přečtení. Bývala bych skákala naprostou radostí nad Rozluštěno, ale ta hutnost příběhu na mě byla prostě trochu moc a když k tomu ještě přičtu jak autor skákal v čase sem tam, takhle držet pozornost, to je vážně něco. Můj mozek šrotoval na plné obrátky a řeknu vám na rovinu, pokud si chcete u čtení odpočinout, zvolte jiné čtivo. Pokud ale chcete něco netradičního s pořádnou hardcore četbou, Rozluštěno je to pravé. T´inčenův příběh za to stojí.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihcentrum.cz