čtvrtek 3. dubna 2014

Zloděj blesku - Rick Riordan (Recenze)

Info: Zloděj Blesku/ The Lightning thief, Rick Riordan, Percy Jackson #1, Fragment, 2009, Pro děti a mládež - Fantasy, 400 str.

Percy Jackson je na první pohled obyčejný dvanáctiletý kluk, který se prostě neustále zaplétá do různých průšvihů. Nyní mu hrozí vyhazov ze školy a další potíže na sebe nenechávají dlouho čekat. Najednou se kolem něj začnou zjevovat bytosti ze starých řeckých bájí, dále zjistí, že jeho nejlepší přítel je satyr a jeho otec dokonce jeden z olympských bohů. Ti mají na Percyho spadeno, protože si myslí, že právě on ukradl Diův blesk. Percy se tak musí vydat na pouť, během které musí do deseti dnů blesk najít a vrátit a tím tak odvrátit válku mezi olympskými božstvy.
Zloděj blesku je první díl série o Percy Jacksonovi z pera amerického spisovatele Ricka Riordana. Je to příběh, kde se mísí nadpřirozeno, báje, bohové s moderním světem kolem a všemu se musí postavit malý kluk, který doposud byl pořádný magnet na průšvihy. A právě bohové olympu a Percyho talent na problémy činí tuto knihu tak zábavnou a poutavou.  Celou dobu jsem si říkala, že kdyby se mi tahle kniha dostala do rukou v době, kdy jsem měla na škole předmět o řecké antice, vůbec bych se na závěrečný test nemusela učit a rozhodně bych si to poznávání řeckých bájí a mýtu užívala mnohem víc, než když jsem musela brejlit do skript.

Percy je najednou hozen do víru událostí, o kterým se mu snad nesnilo ani v těch nejdivočejších snech. Naštěstí na to všechno není sám. Na jeho cestě mu dělá společnost jeho kamarád, satyr Grover, který zrovna nepatří mezi satyrskou špičku a jedině úspěch této poutě mu může zachránit kůži. S Percym má úžasné přátelství a dobře si kryjí záda. A aby se trochu vyvážila váha pohlaví, do třetice všeho dobrého, nebo zlého? ... je doprovází dcera bohyně Athény, Annabeth, která z počátku Percyho v lásce nemá, ale co jiného má dělat, když jejich rodiče jsou odvěcí nepřátelé? Alespoň se nám dostane pořádná dávka kousavé ironie. Ne všechno může být růžové a rozhodně ne v tomto příběhu. Tady to bývá občas docela rudé.

Plejáda příšer a olympských bohů, cesta přes celé USA, na to vše dvě děti a jeden satyr a pořádná dávka humoru a akce, tak jednoduše by se dal Zloděj blesku vystihnout. Já jsem se bavila od začátku do konce. Skoro jsem knihu nemohla dát z rukou. Dokonce jsem se i smála nahlas, což se mi často nestává. Kniha není ani přehnaně dlouhá, právě naopak, možná vypadá tlustě, ale to jen proto, že má velikost písma pro mladší, takže skončí přesně tam, kde má. Ale troufla bych si říct, že i kdyby byla natažená o dalších sto stránek, Rick Riordan by to stejně napsal tak humorně a zajímavě, že by se asi nikdo nezlobil. Výhoda, je že tahle série má několik dalších dílů. A já se nemůžu dočkat, až se zakousnu do dalšího vyprávění o příhodách Percyho Jacksona.
Takže pokud máte rádi řecké mýty a báje, akci a humor v jednom, plus nějakou tou "hrdinskou" výpravou taky nepohrdnete, zkuste Zloděje blesku. Protože je podle mě jedno jestli je vám 12 nebo už fungujete ve víru dospěláckých záležitostí, tahle knížka totiž baví a baví opravdu hodně.