pondělí 10. března 2014

Brenda Veliká - C.D. Payne (Recenze)

Info: Brenda Veliká/Brenda The Great, C.D. Payne, 2013, Jota, Pro děti a mládež - román, humor, 304 str.

Brendě je šestnáct, je pořádně tlustá, miluje tyčinky Heath, ve škole je za totálního outsidera a její společenský život začíná a končí pouhými čtyřmi přáteli na facebooku, z toho jeden je autistický bratranec a zbylí tři korejští stepaři, které zná jen prostřednictvím Youtube.
Jejím rodičům ale jednoho dne dojde trpělivost s věčně vyjezenou ledničkou a jelikož její babička má peníze a chce, aby Brenda zhubla a zapojila se do společenského života víc než pomocí sociální sítí, Brenda je donucena přejít na internátní školu pro dívky v Stocktonu.
Což je pro Brendu utrpení, protože jídelní porce by snad už menší ani být nemohly, svobodné vyjádření se zde taky nepodporuje a striktní pravidla holkám taky nepřidají.
Brenda se tak ocitá ve škole, kde opět patří za outsidera a navíc má děsný hlad. Ale když se skamarádí s krásnou Marií, všechno se začne obracet jiným směrem, který Brenda rozhodně nečekala. A tím se odstartuje dívčí válka ve Stocktonském internátu. Holky si vždycky uměly jít po krku.

C.D. Payne, slavní americký spisovatel literatury pro mládež přichází s novým příběhem. Autor Mládí v hajzlu se tentokrát rozhodl použít typickou americkou předlohu obézního teenagera a škatulkování na místních školách. Přidal tomu humor, nadsázku, kousavou ironii a všemožné problémy tlusté americké školačky a vznikla tak Brenda Veliká.
Brenda, jak sama tvrdí, má dokonce i jméno pro tlusté holky, miluje jídlo ve velkém a od života toho moc nečeká. Proto je z počátku dost negativní. Přísahám, že jsem tu holku nesnášela a říkala si, že jestli bude takhle negativní celou dobu, tak tu knížku brzo rozkoušu. Brenda sice srší ironií na své okolí, ale bohužel z počátku srší taky ironií sama nad sebou, rozhodně se se sebou nemazlí. Vážně jsem chvílemi měla sto chutí tu knížku hodit co nejdál ode mě, přitom dějově mě to bavilo. Naštěstí za včas Brenda začala otáčet a nakonec jsem si ji oblíbila. Když se přestala litovat, tak se z ní vyklubala zábavná holka, která se s ničím nemaže. A po zbytek příběhu se mi vážně líbila. Některé ty její poznámky skutečně stály za to. Navíc tím, že příběh vypráví sama Brenda, o to má více prostoru na svoje myšlenky a postřehy.
Pokud čekáte závratný děj, nějakou tu zápletku, tak to se načekáte. Tahle kniha prakticky žádnou zápletku nemá. Spíš je to sled událostí, které musí holky postupně čelit a nějak je vyřešit. Samozřejmě, že většina spadá do zájmů pubertálního věku, ale nejsou klišoidní. Sice dívčí válka to už tady bylo. Ale tahle je prostě tak zábavná, že mně to bylo úplně jedno. Já se bavila s každou novou situací, s každým novým nápadem. Přece jen většinou ty nejpotrhlejší nápady pochází právě z hlavy teenagera.
Ani jednou jsem se nezačala nudit. Děj odsýpal svižně. Brenda vypráví poutavě a hlavně srandovně. Když přestane litovat svůj život, ta její ironie nemá chybu. Zbytek osazenstva jsou podivné, originální a taky často velice vtipné osůbky, které s Brendou nakonec utvoří super partu. Mě se s nimi jen těžko loučilo. Tak jsem si zvykla na prostředí Stocktonské školy a na jejich obyvatele, že se mi ta kniha nechtěla zavírat.
Brenda Veliká je prostě oddechová, zábavná kniha a je možná bližší ženskému pohlaví, ale myslím, že i to opačné pohlaví by se mohlo pobavit. Pokud potřebujete vypnout mozek a přečíst si něco nenáročného, Brenda Veliká je to pravé ořechové. Humor a ironie to je zde základ. Pokud tohle splňuje vaše požadavky, neváhejte si přečíst.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!