sobota 26. listopadu 2016

Pád nebes - Reinhold Messner (Recenze)

Info: Pád nebes/Absturz des Himmels, Reinhold Messner, Literatura faktu, 288 str.

V devatenáctém století byla na světě ještě spousta vrcholů, které nebyly pokořeny.  Vysoké hory, tyčící se do nebe. Jedním z nich byl i Matterhorn, ležící na hranici Švýcarska a Itálie, nadmořská výška 4478m. V roce 1857 se poprvé pokusil o výstup italský horolezec Jean-Antoine Carrel, avšak neúspěšně. Svým pokusem ale zaujal anglického horolezce a ilustrátora Edwarda Whympera, který původně odjel do Alp pouze malovat. Matterhorn se pro Whympera stal cílem, který mínil za každou cenu pokořit.  A tak začíná příběh o boji o vrchol, přátelství, zradě a tragédii při prvním dobytí Matterhornu.

Knihu Pád nebes sepsal Reinhold Messner, italský horolezec, který jako první zdolal všech 14 osmitisícovek, jako první zlezl Mount Everest bez použití kyslíkového přístroje a ještě si může připsat další prvenství v horolezectví.  Pád nebes není jeho vůbec první kniha, tento autor má na kontě několik desítek knih, které byli z velké části přeloženy rovněž do češtiny.
Příběh o historicky prvním dobytí Matterhornu je určitě zajímavý a napínavý okamžik horolezectví. Je jen škoda, že autor tuto knihu pojal až příliš novinářsky a ne beletristicky. Je zde spousta historických fakt a výpovědí svědků. Několik různých úhlů pohledů, které ke konci začnou trochu nudit, jak se až na menší detaily neliší. Na Matterhornu se při prvním dobytí stala tragédie, při které zahynula část Whymperovi výpravy. A následně poté se lidí začali dohadovat, co se tam vlastně stalo, kdo nese zodpovědnost nebo to byla jen prostě nešťastná náhoda. A tímto autor zahltil druhou polovinu knihy, takže jsem občas už i trošku přeskakovala, protože mě to nebavilo číst pořád dokola. Vsadím se, ale že se najdou čtenáři, kteří mají detektivního ducha a různé výpovědi je zaujmou.
Naštěstí je tu i první polovina knihy, kde se teprve Whymper s Carrelem pokoušejí několikrát marně Matterhorn zlézt. Jejich pokusy, vyhledávání dosud nezmapované cesty na vrchol, nebezpečné úseky. To vše bylo zajímavé a připomínala to i více román. Zde nám autor taky přiblíží hlavní hrdiny tohoto skutečného příběhu. Dozvídáme se spoustu informací jak o Whymperovi tak o Carrelovi a dalších, kteří se pokoušeli tehdy v 19. století uspět v horolezectví, kdy to nebylo vůbec jednoduché.
Chybělo mi tu spoustu věcí, ráda bych se dočetla mnohem víc detailů, o tom jak tehdy horolezci tento nebezpečný koníček provozovali, jaké měli vybavení k dispozici, jaké byly tehdejší podmínky jak přírodní tak technické. Ale nakonec jsem pochopila, že kniha o tomto vůbec nemá být. Autorův záměr byl čistě novinářský. Je to novinářsky pojatá výpověď událostí, kde se tyto věci nehodí. Je to pokus o posudek činů těch, kteří se této slavné a zároveň tragické výpravy účastnili.
Takže mě to bavilo, ale nenadchlo. Měla jsem očekávání trošku někde jinde. Autor píše stylem lehčím, který se rychle čte, takže jsem nad tím nestrávila věčnost. A malý bonus, dobové ilustrace. Ty vás hned přesunou do 19.století hned.

Pokud jste zvídavý čtenář a rád příběhy, skutečné, kde není jasné, co se přesně stalo, kde je několik zúčastněných, pokud máte rádi tyhle historické nevyřešené kauzy a baví vás horolezectví a historie, potom Pád nebes nemusí být špatnou volbou. Rozhodně se dozvíte kousek historie, který vám ve škole neřeknou.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji KNIHCENTRUM.cz