pondělí 13. dubna 2015

Mata Hari - Anne Bragance (Recenze)

Info:Mata Hari, Anne Bragance, Metafora, 2014, Historický román, 372 str.

Mata Hari, jméno ženy, která se stala legendou. Slavné tanečnice, jejíž život se najednou přehoupl z divadelních prken k špionážním výpravám a skončil před popravčí četou.
Jak se ale vůbec všechny tyto události seběhly? Co jim předcházelo? Kdo byla Mata Hari před svou slávou? Co vše byla pravda a co jen sama upředla do pavučiny lží a klamů, aby si zajistila život, o kterém snila jako mladí dívka původem z Holandska, která nesla jméno Margaretha Zellová?
Máme tu další román založený na skutečném životě slavné osoby od Metafory. Tahle edice je čím dál tím lepší. Tentokrát tu máme francouzskou autorku Anne Bragance, která se rozhodla vzkřísit, po téměř sto letech od jejího úmrtí, tajemnou Mata Hari. Myslím, že toto jméno známe všichni, ale kdo z nás opravdu zná její životní příběh? A kniha Mata Hari od Bragance je dobrý způsobem, jak si může čtenář přiblížit události, které zavedly tuto ženu až k popravě.
Příběh začíná v dětství, kdy zatím existovala jen Margaretha Zellová, která měla velká nadání na tanec a klam, upoutat pozornost se jí dařilo už tehdy, kdy jí publikum dělali její mladší sourozenci. Tehdy asi nikoho nenapadlo, že by se tato dívenka mohla jednoho dne stát legendou. Od prvních snů až po nejhorší noční můry, které se stanou skutečností. Přesně takový je děj Mata Hari, o to ohromnější a děsivější.
V Anne Bragance se nezapře poetický talent, dovedla Mata Hari obalit do překrásných popisů, zahalit ji tajemstvím, použít básnické obraty, aby vyjádřila, jak byla tato žena kouzelná. Co v lidech vzbuzovala. A zároveň dovedla brilantně vložit přítomný čas tak, aby vypíchla napětí přesně v místech, kde bylo potřeba. Najednou jste byli tam, po boku samotné Mata Hari a očekávali v napětí budoucí události společně s ní.
Tři čtvrtiny knihy jsou tak velkým příběhem s večírky, oslavami, sny, které se stávaly skutečností. Peníze se tady rozhazovaly ve velkém a Mata Hari si užívala. Co vše ji v této části života potkalo a jak se s tím vypořádala, autorka dovedla výborně vystihnout. Popsala osobnost Mata Hari velmi dobře. Já osobně bych jí za její naivitu dala teda pár facek, aby se probrala, ale zase kdyby jí neměla, spousta věcí, velkých věcí, by se v jejím životě neodehrála. Ale na druhou stranu nemusela by tím pádem dopadnout, jak dopadla.
Mata Hari
Jediné, co se mi tady nelíbilo, je, že se tam pak už opakovaly určité věci. Život Mata Hari byl sice úžasný, ale prostě se tam pak určité události začnou trochu opakovat. Jelikož tato dáma byla nepoučitelná, tak dělala stejné chyby dokola a dokola. Myslím, že autorka mohla některé věci trošku zkrátit. Nebo je uchopit trochu jinak, v jednom bodě prostě dojde trochu ke chvíli nudy.
Ale pak tu máme poslední část, kde Mata Hari už je jen troska, která dojela na svoje omyly z minulosti a čeká jí popravčí četa. Musím se přiznat, že tato poslední část se mi četla dost těžko. Emoce a napětí z ní do mě létaly ve velkých dávkách. I když jsem věděla, jak to vše dopadne, byl to vážně silný zážitek. Když někdo čeká na smrt. Anne Bragance to popsala tak neskutečných způsobem, že já se z toho po dočtení vzpamatovávala ještě dva dny. Pořád jsem ten pocit odsouzence na smrt ze sebe nemohla dostat.
Takže můžu s klidným svědomím říct, že Mata Hari je velice dobrá kniha, která možná jednou škobrtne, ale pak to na tisíckrát vyrovná. Je plná velkých emocí a neskutečných událostí jedné neobyčejné ženy, která kdysi překonala svoje kořeny a stala se legendou, která i po téměř jednom století neustále zajímá další a další lidi.
A já jsem moc ráda, že se Anne Bragance rozhodla napsat tento román, protože jsem tak měla příležitost konečně poutavou formou poznat Mata Hari a její život, o kterém jsem neměla ani páru, znala jsem jen jméno. Teď toho o ní vím spoustu. A rozhodně vám tuto knihu doporučuji, pokud vás Mata Hari zajímá a nebo si jen chcete přečíst zajímavý historický román. A myslím, že ten fakt, že se jedná o skutečný život, vám může z knihy Mata Hari udělat opravdu úžasný zážitek.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.