sobota 16. listopadu 2013

Obnažená Paříž - Stephen Clarke (Recenze)

Info: Obnažená Paříž aneb Tajný život města/Paris Revealed, Stephen Clarke, 2012, Plus, Žánr: Cestopis, str.400

Kdo by neznal humorné romány o angličanovi, který se snaží zabydlet ve Francii od Stephena Clarka. Série Merde už čítá na pět románů a já osobně doufám, že se dočkáme dalšího. Pokud jste ještě nečetli, neváhejte. Ale mezitím si můžeme přečíst od tohoto anglického spisovatele i něco jiného.
Není to tak dávno, co vyšla kniha Tak pravil hlemýžď aneb Jedenáctero přikázání pro život mezi Francouzi. Zábavná kniha, která radí, jak to s nimi přežít zábavnou formou. Tentokrát nám ale Stephen Clarke odhaluje samotnou Paříž, její zákoutí a tajemství a samozřejmě nám dává nespočet rad, jak si Paříž skutečně užít, ať už jsme tam jen na víkend nebo se tam rozhodneme zakotvit na delší dobu, nebo tak i zůstat na vždy. Však proč ne?

Paříž, jedno z nejromantičtějších měst světa, jedna památka vedle druhé, Louvre, Montmartre,Champs-Élysées nebo nejslavnější Eiffelova věž. Clarke nás provádí od těch nejzamilovanějších věcí přes chování Pařížanů, jejich restaurace, umění, módu, metro, historii až po způsob jak si vybrat a zakoupit vlastní pařížský byt, tak aby na vás každou chvílí nespadla střecha. A to zábavným a nadlehčeným způsobem. Zavede nás do všech zákoutí, zkritizuje, co se zkritizovat má, podtrhne, co podtrženo má být a vyzdvihne vše, co si zaslouží pozornost. Ukazuje nám Paříž jako takovou dámu, kterou je, romantickou ale často velice výstřední a egoistickou. Dalo by se říct, že nenechá jedinou nit suchou. Ale i když nám odhaluje spoustu absurdit tohoto města, myslím, že rozhodně nikomu město nezhnusí. Právě naopak. Pokud máte dobrodružnou a zvídavou duši jako já, po přečtení, nebo spíš už během čtení budete chtít do Paříže jet a poznat ji víc než jen na prodlouženém víkendu s honbou za památkami a pár vyhlášenými butiky.
Fascinovala mě její extravagance a různorodost.A myslím, že bych se brzo sžila i s francouzským myšlením a způsobem života. A takových míst mimo hlavní seznam historických památek, co stojí za vidění. Jelikož mám knihu půjčenou z knihovny, asi si pořídím vlastní. Opravdu je to skvělý průvodce. Byla bych nejšťastnější, kdyby mě někdo poslal tak na tři měsíce do Paříže a já mohla procházet po vlastních nohou každé to místo, postupně jedno po druhém, jak je zachyceno v knize.
Kniha se mi opravdu moc líbila, byla psaná jednoduše, zábavně. Sice vedle Merde série je poměr hlášek dost skoupí na své finální číslo, ale i tak je tam hodně srandy. Ono stačí už jen to popisování určitých věcí Paříže a je to prostě k smíchu. Ale tak či tak na nás pořád dýchá ten typický Clarkovský styl. Už jen proto, že Merde série je psaná ich-formou a tady se na nás taky obrací rovnou samotný autor a sděluje nám svoje zážitky, tak se styl nijak neliší. Jen nemá až tolik prostoru na různé historky a humorné hlášky. I když jak už jsem řekla, nějaké se tady přece jen najdou.
Jediný negativní bod jsou francouzské termíny, je jich zde spousta a ne všechny jsou přeložené. Je sice pravda, že některá jdou odvodit, ale ne všechny, ani já, která ovládám několik románských jazyků (mimo francouzštiny, to až časem :D) jsem si všechno nedokázala zdůvodnit a abych pořád hledala ve slovníku, no to se mi teda nechtělo. Opravdu nechápu, proč některá slova mohly mít v závorce překlad a některá ne.
Ale ve výsledku se těch kladných bodů nastřádá hodně, že ten jeden negativní se v tom ztratí. Kniha určitě stojí za přečtení. Doporučuji Pařížofilům, Francomilům, milovníků romantiky, i těm, kteří jako já dávají přednost zábavě a dobrodružství (vážně mě překvapilo kolik věcí mimo zaláskované výjevy Paříže může nabídnout) a i těm, kteří nemáte zrovna pozitivní názor na tento národ a jejich hlavní město, možná se Clarkovi podaří váš názor změnit. Za zkoušku to stojí. Návštěva Paříže musí být opravdu úchvatná.