neděle 10. července 2016

Talon: Společenstvo draků - Zkouška věrnosti - Julie Kagawa (Recenze)

Info: Talon-Společenstvo draků (Zkouška věrnosti), Julie Kagawa, Fragment, 2015, YA-Fantasy, 338 str.

Před dávnými lety byly draci na pokraji vyhynutí, přežila jen hrstka, která se ukryla a přežívala v utajení. Jejich moc ale postupem času sílila a po celou dobu čekali, až přijde okamžik, kdy světu ukážou, kdo má tu pravou moc...Sledovat, začlenit, splynout. To dostává za úkol dračí dívka Ember, jenomže, aby splnila svůj úkol, musela by poslouchat na slovo společenstvo draků, mocnou organizaci Talon. Ember ale po setkání s dalším drakem, který žije ve vyhnanství, začíná zjišťovat, že Talon má svá děsivá tajemství a Embeřina divoká duše draka se začne vzpírat.

Šupiny na obálce, zlaté písmo, nápis společenstvo draků. Jak já jsem se na knihu těšila. Sympatická obálkou, sympatická anotací. Začalo to dobře, náš moderní svět, do kterého se dvě dračí mláďata snaží proniknout. Několik tajných organizací, které si jdou po krku. Dračí instinkty. A pak se objevil kluk a šlo to do kytek. A pak se objevil další a já měla chuť knihu rozkousat, zahodit, zničit a už nikdy ji nevzít do rukou.
Fajn, je to YA, dobře je to YA-fantasy, ale jsou tam draci, no ne? Tak by to mělo být v pohodě. Jenže oni ti draci tak nějak najednou začnou ustupovat do pozadí a mě vážně nebaví na tři sta stranách číst o tom, jak se jedna puberťačka nemůže rozhodnout, jestli být s hodným chlapcem nebo tím zlým. Jdu blejt, velebnosti. A to jsem si myslela, jak třeba narazím na menšího Eragona. Jak já se mýlila.
Samozřejmě na teen příbězích není nic špatného, mě to sice nikdy nebavilo číst, ale pokud jsou aspoň nějak normálně napsané, tak budiž. Tady jsem tak trochu měla pocit, že autorka prodělala lobotomii. To, jak to bylo napsané, to už byla i urážka teenagerů. Dialogy plytké, myšlenkové pochody tak neskutečně jednoduché a opravdu stupidní. A chudáci draci posloužili jen jako pomůcka do děje, aby to nebyla jen pitomá puberťácká růžová knížka. Což stejně nakonec prakticky byla, protože o dracích tam toho bylo zoufale málo.
A to přitom ten dračí svět, jaký autorka vymyslela, měl tak neuvěřitelný potenciál. S tím by se dalo tak vyhrát a vytvořit tak úžasný příběh. Neuvěřitelná škoda. Tajná organizace Talon, kdo jsou ti zlý, co skrývají za tajemství, kdo jsou ti skuteční nepřátelé. A ono to bylo pořád jen "Mám si vybrat tohoto kluka a nebo tohoto? Hodný, zlý? Aááách.".
Já strašně nerada strhávám knížky, vždycky se snažím najít aspoň něco pozitivního, že třeba mě to nechytlo, ale kvůli tomu a tomu by se to mohlo líbit někomu jinému. Tady mě nic nenapadá. Absolutně nic. Naprosto otřesná knížka. Ke konci jsem už jen přeskakovala stránky a vyhledávala klíčové momenty, ale že těch tam bylo žalostně málo a stejně celkem k ničemu a navíc to skončilo otevřeným koncem, protože toto je jen první díl. Takže naprostá ztráta času.
Ani žádná postava mě nechytla. Všechny byly tak obyčejné, předvídavé, opakované. Vzpurná dračí puberťačka Ember, její vzorný bratr, jeden kluk rebel, druhý kluk správňák. Tak neuvěřitelně klišoidní.
Tak hrozně ráda bych o té knize chtěla říct něco hezkého, ale nic nenacházím. Snad jedině krásná obálka. Ale absolutně neodpovídá obsahu. Čekala jsem něco prastarého, ne plážového. Tam se totiž všechno odehrává na slunné kalifornské pláži. Hm, možná to ocení hodně romantická 14-tiletá puberťačka, která toho zatím moc nečetla. Ale stejně já osobně bych jí to jako dárek nedala, za to bych nechtěla nést zodpovědnost. Talone! Vykazuji tě z mého knižního světa a bohužel tě vážně nikomu nedoporučuji.




Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete koupit zde.

2 komentáře:

  1. Tak mně se to teda líbilo. :D Dialogy teda byly umělé a občas jsem se taky divila, navíc se to ohromně podobalo Drakii, ale stejně, klidně si přečtu pokračování :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tento počin pro mě byl naprostým zklamáním. Neoriginální zápletku, fádní charaktery, trapné dialogy. Nedokážu si to vysvětlit, protože od autorky právě čtu sérii Železná víla, a ta je naprosto parádní!

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!