neděle 4. října 2015

Eleanor & Park - Rainbow Rowell (Recenze)

Info: Eleanor a Park/ Eleanor & Park, Rainbow Rowell, Original: Orion, 2012, ČR: Yoli, 2014, Young Adult, 335 str.

Eleanor je nová ve městě a se svojí chaotickou rodinou a ještě chaotičtějšími rudými vlasy a šaty, které v žádném případě neladí, by snad už nemohla vyčuhovat víc.
Park je kluk ze zadního sedadla autobusu. Vždy v černém triku a se sluchátky pořádně zaraženými v uších. Myslí si, jak je neviditelný... ale pak nastoupí Eleanor a vše se pro oba změní.
Eleanor a Park je kniha pro YA skupinu dle popisu. Dva mladí teenageři se do sebe zamilují a prožívají tak první lásku v jejich životě. A to v osmdesátkách. Na první pohled by se mohlo zdát, že kniha je jen o tom. Ale vůbec tomu tak není. S Eleanor a Parkem prožíváme celý jejich zamilovaný příběh od nervózní začátku, kdy na sebe sotva pohlédnou, jdeme s nimi krok za krokem. A vedle toho tu máme linku jejich odděleného života, který hlavně s Eleanor hodně mává. To dodává příběhu na vážnosti, důležitosti, že to není jen obyčejná romanťárna pro jejich věkovou skupinu.

A vzhledem k tomu, že kniha je psaná z pohledu jich obou, vždy se střídají ve vyprávění, tak nahlédneme do míst, kam ten druhý prakticky nemá přístup. A možná se nebudeme stačit divit, co tam najdeme za dramata, která jsou reálně vykreslená, nepřehánějící a odkazují na skutečnost mnoha teenagarů dnešní doby a vůbec nevadí, že se kniha odehrává o pár desítek let zpátky.
Park je kluk, který má na první pohled téměř vše, kompletní rodinu, nejsou chudí, může si kupovat komiksy a poslouchat kazety s oblíbenou hudbou, kdykoliv se mu zachce. Eleanor je pravý opak. Pochází z dysfunkční rodiny, která nemá peníze ani na základní věci jako je třeba kartáček. Že by si jako správný teenager poslechla oblíbenou skupinu, o tom se jí muže jen zdát. Má pokoj dohromady se svými mladšími sourozenci a neustále poslouchá, jak její matka trpí pod nadvládou otčíma a nic s tím nedělá. Takhle tady kontrastují tyto dva světy. Eleanor a Park se v tomto ne zrovna ideálním světe do sebe zamilují a najdou si tak pro sebe kousek času, kdy problémy neexistují.

Kniha Eleanor a Park mě velice překvapila. Trochu jsem se obávala, že to bude moc zaláskované, moc YA romantiky a puberťáckých věcí, ale opak je pravdou. Samozřejmě, že zde byla láska. Stačí vidět název. Ale Eleanor a Park byli tak netradiční, tak jiní a jejích láska tak milá, že jsem si nakonec užívala každou stránku a bylo mi líto, že je konec, když jsem knihu dočetla. Myslím, že mě snad nikdy takhle nebavil příběh o dvou teenagerech, kteří se do sebe zamilovali a s kterými jsem pak musela na víc jak 300 stranách prožívat jejich příběh lásky. A když se k tomu přidalo domácí drama a rodinné problémy, tak kniha u mě tím pádem postoupila ještě o jeden level výš.
Knihu jsem navíc četla v angličtině, která byla dost jednoduchá, ale pořád naprosto vystihující dané situace a pocity. Pro čtenáře s menší úrovní by to myslím nemusel být problém. Čtení v originále jsem si užila a jsem ráda, že jsem si knihu koupila v aj. I když myslím, že v čj bych si to užila stejně.
Eleanor a Park se tak řadí mezi ty povedené výběry čtiva. Věřím, že si jednou dám i re-reading, protože tak milou knihu a zároveň tak ze života jsem snad ještě nečetla. Pokud máte rádi prostředí z osmdesátek, pamatujete si na walkmany a chcete si přečíst o jedné moc krásné první lásce, pak je tato kniha ta správná volba.