neděle 29. června 2014

Démonolog - Andrew Pyper (Recenze)

Info: Démonolog/The Demonologist, Andrew Pyper, Jota, 2014, Thriller, Horor, 320 str.

David Ullman, uznávaný profesor v oblasti literatury, který zasvětil svoji kariéru dílu Johna Miltona - Ztracený ráj, je odborníkem na démony, sám v ně ale ani v nejmenším nevěří. Jednoho dne dostane nabídku odjet do Benátek a zdokumentovat a prošetřit tam záhadný případ, který má mít něco společného se zmiňovanými démony.
Na cestu se nakonec vydá společně se svojí dcerkou Tess. Pojmou to jako prázdniny. Ale co nejprve začne nevinně plaváním po benátských kanálech, se nakonec zvrhne v tragédii. A Davidovi nezbývá nic jiného, než se ponořit do zběsilého pátrání po celých USA, aby zachránil svoji dceru, která za nevysvětlitelných okolností skočila do benátského kanálu a její poslední slova zněla "Najdi mě!.
David tak musí najít svoji víru, vypořádat se s vlastními démony, kteří začínají vypadat mnohem skutečněji, než si původně myslel a hlavně musí najít svoji dceru Tess.

Andrew Pyper, kanadský spisovatel, vytvořil román, který postavil na netradičních základech. Démonolog se na první pohled jeví jako thriller s prvky hororu, ale ve výsledku zde můžeme objevit rozpory ve vlastní víře, filozofické pohledy na život po smrti, pořádnou duchařinu, ale i kapku fantastična.
Tato kniha se taky hodně opírá o církev. Bůh vs. Ďábel. Nebe vs. Peklo. Přítomnost démonů, našeptávajících vám do ucha ošklivé myšlenky, ponoukající vás dělat věci, o které byste normálně ani myšlenkou nezavadili. Ale rozhodně nemusíte být křesťan, aby jste si knihu vychutnali. Řekla bych, že vám tohle téma dokonce nemusí ani nic říkat a stejně byste si to mohli užít. Kniha se vás nesnaží konvertovat.
David je sice všeznalý démonolog, ale doposud v jejich skutečnou existenci nevěřil. Až po podivných událostech v Benátkách se mu pomalu začne do hlavy dostávat myšlenka, že by na tom možná kousek pravdy být mohl. Ale je to pro něj velice těžké. Stojí ho to dlouho dobu a spoustu nadpřirozených zážitků, než nějakou víru najde, pokud jí vůbec najde. Jediné, o co mu totiž hlavně jde je jeho dcera Tess.
A to je další doplňující prvek knihy, který za to stojí. David se často vrací ve své paměti do minulosti a odhaluje nám svoje soužití s malou Tess. Jejich pouto otce a dcery je prostě krásné. A když do toho autor zamíchá opět trochu nadpřirozena, dostane to ještě zajímavější příchuť.
A že těch příchutí je. Během čtení jsem tady narazila na tolik žánrů a dokonce mi to připomnělo hned několik jiných autorů. Což mě na jednu stranu až trochu zamrzelo. Hodně se píše, že je zde podobnost Davida a Roberta Langdona z knih Dana Browna a ona tam opravdu je. Co se týče psaného stylu, chvílemi jsem měla pocit, že čtu Americké bohy od Neila Gaimana, a když přišlo na větší dávku filozofování, sem tam jsem tam našla dokonce i Paula Coelho. Takže ve výsledku je to velký mišmaš, ale díky netradičnímu zasazení mezi skutečné démony a ději, o který se ještě žádný ze zmíněných autorů nikdy ani neotřel, se Démonolog pořád staví do originálního čtiva.
Navíc jde opravdu o poutavé čtení, kde se pořád něco děje. Je to vážně napínavé a nervy drásající. Otáčela jsem stranu za stranou a hltala a hltala a hltala. Také je to občas pořádně děsivé. Vleze vám to do hlavy. Takováhle kniha se hodí na čtení večer či uprostřed noci, přes den mě to prostě nelákalo. Problém je, že jsem se pak večer bála vylézt z pokoje. Některé myšlenky a představy mě naprosto nahlodaly mysl. A jelikož David vše vypráví z vlastního pohledu, hezky v ich-formě, vidět jemu takhle do hlavy a jak to všechno prožívá, prostě to tomu dalo další rozměr.
Jediné co mi brání v plném počtu hodnocení je, že autor nechal konec mírně nedovysvětlený, ale zase jsem ocenila, že mě vážně donutil ještě tak dva dny na to, o všem přemýšlet. A prostě ta určitá podobnost s jinými autory, to tomu taky úplně nepřidalo.
Ale pořád si myslím, že je to výborná kniha, která určitě stojí za přečtení. Donutí vás přemýšlet, bát se, uvědomit si, co je v životě skutečně důležité. Nenechá vás nepoznamenané.